Välkommen?

ph01229j1Först ska du fly från ditt land där du är uppväxt och där du känner dig hemma. Långt måste du åka för att hitta ett land där du tas emot och kallt är det i landet så du har inte mycket kläder som passar.

När du väl har tagit dig dit så kommer det människor som pratar på ett språk du inte förstår och har ett kallt sätt att närma sig som är väldigt främmande för dig och din familj.

Som tur är så bor dina släktingar i landet sedan tidigare. Där dom bor känner du att du kan bosätta dig för att på något sätt känna dig hemma till dess att du lärt dig språket och hittat någon som vill anställa dig. Du förstår att detta kan ta tid men dina släktingar har sagt att i detta land så får man den hjälp man behöver och du behöver inte vara orolig.

Så skönt. Phu! Nu kan du skappna av och lämna allt krig och elände bakom dig. Eller…

Plötsligt upptäcker du att det inte alls verkar vara så positivt i landet. Alla vill inte att du kommer. De vill tvinga dig att bosätta dig på ett ställe i landet där du inte känner någon, där grannarna tittar konstigt på din slöja eller hudfärg… Varför vill de göra så? Du vill ju bara känna dig hemma?

Du måste även lära dig språket fort! Du ska plötsligt gärna kunna språket redan innan du har anlänt och passa dig för att verka brottslig. Då kan du lika gärna vända hem direkt.

Hem var då? Hem till kriget? Hem till ett land där din man pryglas eller där du riskerar att bli våldtagen. Hem till ett land där dina släktingar inte längre finns. Kanske är de döda eller så har de för länge sedan också flytt eller valt att flytta.

Vad är detta för ett land? Varför sa dom att du skulle ta dig dit? Varför är de så kalla mot mig?

13 svar to “Välkommen?”

  1. jerk Says:

    Patetique!
    Patetique!
    Patetique!

  2. Johan Says:

    …och nu åter till verkligheten…

  3. Anna Rosmark Says:

    Jag undrar om du verkligen vet vad verkligheten är? Vems verklighet? Din? Är du moderat så förstår jag varför den verkligheten jag skriver om känns främmande…

  4. Mattias J Says:

    Verkligheten ar hard ibland, och till och med om man flyr kan man inte rakna med att saval politiskt som socialt och ekonomiskt tas emot med oppna armar dit man kommer. Att det finns krav och villkor ar i sig inget kontroversiellt, sedan kan man diskutera exakt hur dessa villkor ska se ut. Men ditt allmant snallhetsbeframjande forhallningssatt ar dessvarre bade verklighetsframmande och – ursakta mig, men en smula lojligt.
    Jag ar forresten invandrare. fast i ett annat land, jag har fyttat fran Sverige och dar jag bor ar villkoren i stort sett sadana att om jag kan forsorja mig sa ar jag vaklommen. Om jag inte kan eller vill forsorja mig sa ar det mitt problem, for det nya landets forsorjningsnsvar mot mig och eventuella slaktingar uppgar till exakt enheter av landets valuta. Sa bor det ocksa vara, aven i Sverige. Ingen manniska mar i langden ett dugg battre som flykting eller invandrare bara for att hjartnupna manniskor i det nya landet tycker synd om dem.

  5. Birre Says:

    Är det deras hemländer och eller är det invandrartäta Sverige du pratar om? Är inte riktigt säker. I det nya mångkulturella Sverige där vi berikats med gruppvåldtäkter, stenkastning mot brandkår och ambulans, gäng som slår ner oskyldiga och slipper åtal…
    Jag tycker du ska flytta till Rosengård och sedan gå hem själv en kväll, så kan du komma tillbaka och säga hur synd det är om dem igen. Jag väntar….

    De som kommit hit från utlandet och missköter sig, har inget här att göra. Kommer man till ett land som tar hand om någon utan några som helst krav på utbildning eller förmåga, som ger gratis pengar utan någon motprestation, som inte ens kräver att man pratar svenska eller söker jobb, det landet missköter man sig inte i. Då saknar man helt moral och respekt för andra. Och då ska man åka tillbaka till det land man kom ifrån. Enkelt och rättvist.

  6. Karl Says:

    Du behöver nog inse att verkligheten riktigt så enkel eller fluffig. Det är bara en liten bråkdel av dom som kommer hit som är flyktingar, 5-10%. Jag tror inte heller din beskrivning stämmer på särskilt många invandrare, det är iaf inte den bild jag fått ute i verkligheten. Dom är inte bättre människor än någon annan grupp, tvärt om vågar jag nog påstå, det är för många som är rasister, kriminella eller bara svin i största allmänhet. Därför är dom inte längre välkomna i mångas ögon. Du kallar det säkert rasism, vad du behöver förstå är att det är ett resultat av invandringen, på samma sätt som invandrares kriminalitet delvis är ett resultat av deras sociala situation. Ni skapar faktiskt rasism genom invandringen. Det mångkulturella samhället är en utopi. Som man säger, vägen till helvetet är stenlagd med goda intentioner. I er naiva tro att ni gör något gott drar ni ner oss alla i skiten.

  7. Anna Rosmark Says:

    Jag blir mörkrädd! Vilka är ni som kommenterar undrar jag ibland. Jag skäms för mitt land. Vart är vi på väg?
    Det jag pratar om i mina inlägg är ofta solidaritet, medmänsklighet och förståelse. Jag är inte naiv. Ser verkligheten genom att ha jobbat med invandrare, sitter i en socialnämnd och är lärare.
    Ni som skriver att jag ser saker i ett löjligt skimmer kan dock vända blicken mot er själva. Har ni gott samvete? Lever ni alltid slaviskt efter svensk lag?
    Sedan undrar jag om våldtäkterna och stenkastningen i vårat land görs av invandrare. Tror inte det va….
    Jag har aldrig påstått att invandrare är bättre än andra. Bara att de är lika bra/dåliga och förtjänar respekt.

  8. Marianne Says:

    Försörjning? Negativa beteendemönster? Kriminalitet? Hög sjuklighet?
    Lösningar??

    Många flyr eller oftare FLYTTAR/invandrar till Sverige, där försörjning utan insats blir tillgodosedd, ibland livslång. Det är omvälvande att flytta, det vet alla som flyttat spec utomlands för arbete, studier, med make/maka etc (först lära spåk, seder osv).
    Skillnaden mot våra nya inflyttare är, att de flesta redan innan flytten till Sverige har stora problem av personlig art, eller inom släkten, en del är eftersökta i hemlandet pga kriminalitet, inte bara av politiska skäl.
    Detta visas av undersökningar (som jag fått ta del av genom jobbet).
    Ett ‘litet’ exempel: Ca 1992 inleddes en stöldvåg i närliggande bostadsområden, när flyktingförläggningar inrättades i hotellen i Bromma, i norra Solna m fl ställen. Bestörtning hos vanligt folk. De inflyttade kom då från krig (hemskt i sig förstås!), men att man skulle stjäla i det nya landet i den omfattningen verkade så främmande. De hade mat, husrum, språkundervisning m m! Stölderna försvann efter ett par år, när förläggningarna las ner.

    Tacksamhet hade väl varit mer på sin plats. Detta var bara ett -i det sammanhanget- litet exempel.
    Jag har sett otaliga beteenden, också positiva, men de som märkts är den stora mängden negativa beteenden. Som nog inte har med vår invandringspolitik att göra, utan är med i bagaget hos många grupper/individer som kommer. Det är väl klart många aldrig kommer att kunna försörja sig, de kan inte läsa/skriva ens på sitt eget språk. Kan alltså inte läsa tex trafikskyltar, kvitton, information över huvudtaget. I vården, där jag jag är verksam, står fakta mot den sökandes uppgifter ofta. Man hittar inget fel vid undersökningar etc. Ingen sjukskrivning alltså. Det blir ilska, hot ibland, ibland flera presenter, som kanske kan betraktas som försök till muta och som man inte får/vill ta emot.
    Det fanns 2-3 (kanske fler) priv. läkare i Sthlm som i på 80-90-talet förtidspensionerade bål a personer från medelhavsländer och östra Afrika för en summa på 10 000 – 40 000 (svarta pengar). Försäkringskassan ”visste inte” detta, men intygen var exakt likartat utformade! Men enligt Försäkringskassan var det tillit till patienten (och läkaren?) som var ledordet i deras verksamhet (då). De gjorde det lätt för sig med andra ord. Tjänstefel, tycker jag, som gick kurs (genom jobbet) på FK då. Det visade sig också på konferenser att 90 % av alla grekiska/jugoslaviska kvinnor över 40 år var förtidspensionerade, kulturen de kom från var så att man var hemma from den åldern eller hemmafru redan.
    Undersökningar i en ”medelsvensson-kommun” i Sthlm visar att sjukskrivingar av lång-kort karaktär är minst 4 gånger vanligare i grupper med utländskt ursprung. Siffror på försörjningsstöd känner jag inte till, bara hörsägen.
    Det är viktigt med flyttning över gränser, men inte av grupper på 10 000-100 000-tal, med helt andra sedvänjor. Det utmynnar i smärta/vanmakt för båda ‘sidorna’, alltså också för den mottagande.
    Många är rädda för den stegrade kriminaliteten, där de inflyttade är mkt överrepresenterade, vi är rädda för hoten och hotfulla beteendemönster hos många.
    Och rädsla underminerar förtroendet, det s k kittet i samhället.
    Och Sverige har konstaterats vara det minst främlingsfientliga landet i EU! Låt vara att vi ofta är ett reserverat folk överhuvudtaget jämfört med italienare t ex. Kanske borde vi hellre kalla vår misstänksamhet för ”FRÄMLINGS-RESERVATION”.
    Någon lösning kan jag inte trolla fram förstås. I alla fall, till att börja med: Följ lagen i alla sammanhang. Och inga särlagstiftningar/behandlingar. Göra det så bra som nöjligt för dem som vill ARBETA i ett fritt land!

    Tilläggas bör att jag själv inte har några konkreta partipolitiska sympatier, fr a allt INTE sverigedem.

  9. Alf Says:

    Måste nog hålla med om att ditt inlägg var ganska pinsamt Anna. Välmenande men naivt. Jag blir frustrerad när jag stöter på människor som resonerar som Anna. Resonemanget är så kortsynt och det ignorerar helt konsekvenserna. Vägen till helvetet är verkligen kantad med goda föresatser. Det finns en bra scen i Monty Pythons Life of Brian där den barmhärtige samariten erbjuder sig att bära korset till en som ska korsfästas, varvid vederbörande sticker därifrån och samariten själv blir korsfäst.

    Det finns en irriterande motvillighet att dra konsekvenserna av den här naiva synen. Vad händer om ett lands välvilliga och ”humana” flyktingpolitik utnyttjas och missbrukas? Vad händer OM det skulle hända? Detta verkar dessa personer inte ens se som ett alternativ. Det kommer liksom inte hända, för vi är ju så snälla och alla människor är egentligen snälla innerst inne…. typ…

    Vad händer med befolkningens vilja till att hjälpa människor OM nu det skulle hända?

    Vad händer med befolkningens inställning till ”främlingar” OM nu det skulle hända?

    dvs, om kriminaliteten skulle öka väldigt mycket, om otryggheten skulle breda ut sig, om bidragsfusk skulle visa sig vara utbrett bland invandrare, om ett förakt för sverige och ”svenskhet” skulle frodas bland invandrare osv

    Vad tror du Anna? Om vi ser det rent hypotetiskt. Vad tror du konsekvenserna blir?

  10. Realizten Says:

    Faktum:
    Mindre än 5% av alla som får uppehållstillstånd i Sverige kan klassas som riktiga flyktingar.

    Resterande 95% har alltså INTE flytt från någon slags konflikt.

    /Källa: migrationsverket .se

  11. Arne A Says:

    Det är inte humant att ta emot människor från andra länder utan att ställa krav. Var någonstans i världen kan man komma och ställa krav på att få allting som man är van vid? Om man flyr från krig, inte reser man över halva jordklotet. Kanske om man har pengar till resan. Och har man pengar till resan då har man säkert pengar till eget uppehälle.
    Vi har fortfarande en invandrarvänlig politik som gör oss svenskar alltmer främlingsfientliga.
    Varför kan inte våra politiker skärpa till kraven. Ställa hårda krav, inga undantag bara för att det är så synd om osv. Nej till all anhörig-invandring t.ex. Vill någon ha hit sina släktingar så betala för dem, annars tillbaka dit de kom ifrån.

  12. Anna Rosmark Says:

    Jag är mycket medveten om allt de ni alla skriver. Jag är inte dum och vet att det finns många problem med dagens invandring. Som politiker får man inte vara naiv utan måste se sanningen i vitögat. Det är jag fullt medveten om…
    Många invandrare är arbetslösa och känner sig säkert, precis som alla andra arbetslösa, utan makt att styra sina egna liv. Detta, tror jag, kan framkalla ett beteende som inte alltid gynnar varken dem själva eller samhället i övrigt men det är då som vi andra borde gå in och hjälpa till Inte tvärtom vilket det känns som att många har börjat göra. ”Passar det inte att anpassa sig och följa regler så är det bara att dra”. Livet är inte så lätt…
    Väldigt många inlägg idag är länkade till olika artiklar om Moderaternas inhumana sätt att lösa dessa problem. Jag har inga förslag på hur vi ska lösa alla problem, varken problemet med invandrare eller problemen med alla varsel mm.
    Det jag ville göra med mitt inlägg idag var att agera motvikt mot alla ni andra som bara MÅSTE visa hur verkigheten ser ut och spä på den lite extra så att ingen, absolut INGEN, kan komma och säga att invandringen faktiskt kan vara bra för ett land som står inför stora pensionsavgångar och ett främlingsfientligt parti som för tankarna tillbaka till nazi-Tyskland.

  13. Alf Says:

    ”Som politiker får man inte vara naiv utan måste se sanningen i vitögat. Det är jag fullt medveten om…”

    Upplever du att politiker i allmänhet gör det? Jag har varit med ett tag och har aldrig upplevt ett större politikerförakt och även journalistförakt, som idag.

    ”Det jag ville göra med mitt inlägg idag var att agera motvikt mot alla ni andra som bara MÅSTE visa hur verkigheten ser ut ”

    Du tror inte ”alla vi andra” kanske upplever oss som en motvikt till årtionden av nedtystande och strutsbeteende från politiker och media? Att de starka reaktionerna på nätet är något fullt naturligt efter åratal av något mycket onaturligt och skadligt.

    Några citat:

    ”Under många år fanns en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. Vi – jodå, jag tillhörde lögnarna – förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Vi satt i teve och förnekade att det vid sidan av det positiva och nödvändiga också fanns svårigheter och problem.”

    /Birger Schlaug i boken Svarta oliver och gröna drömmar

    ”Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. ”

    /Janne Josefsson

    http://hd.se/mer/2008/02/10/mannen-bakom-avsloejandena/

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

