Moral??

Fy vad jag tycker det är synd med alla smygrasistiska inlägg. Det kan handla om allt från tidningsinlägg till små ord ute på gatan. Varför tänker inte människor på vad de säger? Vill de verkligen såra och göra illa? Många påstår att det där ordet man förr använde, och fortfarande gör till stor del, för chokladbollar är ett ord som man bara MÅSTE få använda eftersom det alltid hetat så. Vad är det för snack? Bara för att man alltid kränkt en grupp människor så får man fortsätta göra det? Varför har så många ett behov av att använda just det ordet TROTS att de innerst inne vet att de kan såra någon?

Jag har så många gånger när jag varit yngre fått slangord slängt efter mig. Inte för att jag såg ut som det de sa utan för att de bara var tvugna att göra mig illa för att de ansåg att jag inte betedde mig så som jag skulle.
Och hur ska man bete sig? Vem bestämmer det?

Har just haft en diskusion med en person som anser att jag har för dålig moral. Vad innebär det? Jag anser att alla människor har lika värde. Jag skulle ALDRIG kränka någon. Jag tror gott om människor tills de bevisar motsatsen och jag separerar handlingar från person. Har jag dålig moral? Kan en person som har delvis rasistiska åsikter påstå att jag har dålig moral??

Jag avskyr ordet moral! Vem har satt upp dessa moraliska regler? För vems skull? För att vi ska ha ett fungerande samhälle tror jag. Om alla låg med de som de kände för tex så skulle vi ha alldeles för stora problem med sjukdomar och barn som inte har två föräldrar som lever ihop. Då skulle människor gå på hjärta istället för hjärna och då vet ingen vad som skulle hända. Kanske skulle det bli katastrof. Kanske, men bara kanske, skulle vi lära oss att ta hänsyn till tex barnens bästa istället för att ta hänsyn till heteronormer och gamla traditioner…

Ja, vad skulle hända då? Kanske skulle människor må bättre, vara snällare och se till varandras bästa. Idag regerar egoism och jantelag. Till vilken nytta? Blir samhället bättre?

SvD,

2 svar to “Moral??”

  1. Johan Kraft Says:

    Rasism är illa var den än förekommer. Den osminkade rasismen mot den svenska minoriteten i de berikade områdena verkar dock inte uppröra lika mycket.

  2. Anna Rosmark Says:

    Man kan kanske fundera på vad den typen av rasism kommer från… Alla människor har en vilja och ett driv att försvara sig.
    Men som sagt, all form av kränkning är fel och måste bekämpas!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

