Sosse, sosse och sosse!

  Igår var jag på trevliga sammankomster.  Gruppmöte med socialnämnd, där det i och för sig var lite ont om folk men ett bra och aktivt möte ändå, och sedan gruppmöte med skolnämnd. Kanske mitt sista möte med det gänget vilket känns ganska trist. Får inte sitta i för många nämnder och jag valde Programnämnd Social Välfärd istället. Säkert bra och lättare att rikta in sig på ett visst område, lättare att lära sig så så mycket man kan för att göra ett bra jobb.

 Som socialdemokrat känns det naturligt att engagera sig i de sociala frågorna. Det är, enligt mig, tyngden i socialdemokratin att se till den lilla människan och de behov som den har för att kunna stötta och hjälpa. Vi som har vårat skyddsnät solit kan många gånger glömma bort att det finns de som är mindre lyckligt lottade i vårat samhälle. De som inte har det hjälp och stöd av vänner och familj som många av oss tar för givet. Därför måste vi lägga mest kraft på att hjälpa dessa människor.

 Skolan är också viktig och en grundsten i ett väl fungerande samhälle. Utan en bra skola tror jag att samhället skulle falla omkull. Men hur denna bra skola ser ut är en väldigt politisk fråga där våra olika partier tycker ganska olika, Kan gå in på det vid ett senare tillfälle.

 Ikväll ska jag på en föreläsning med Birger Schlaug om Miljön. Han försöker tydligen fokusera på miljömöjligheter och inte miljöhot. Det tycker jag låter spännande som den visionär jag är. Kan vara bra att lyssna och få inspiration när väljarna frågar vad sossarna tycker. jag samlar gärna på mig så många bra argument som möjligt för att få medborgarna att värna mer om miljön. Jag själv behöver också skärpa mig ordentligt, huuu…tar tex bilen alldeles för lätt när jag ska någonstans även fast jag vet att det inte är jobbigt att cykla eller ta buss. Det får bli dagens slutord: CYKEL och BUSS!!

Kommentera

