Vårdnadsbidrag?

Nu är det mycket prat om vårdnadsbidrag. Jag måste vara lite dum men jag fattar inte hur så många föräldrar kan tycka att detta är ett bra och efterlängtat bidrag. För mig, fyrbarnsmamma och två barn på förskolan just nu, känns det helt absurt att man tar pengar och ger till några få (för det är inte många som kommer utnyttja detta) istället för att sprida det genom att förbättra på förskolorna. Det är trångt och ont om personal som det är nu och köerna är många och långa. Hur kan detta gå ihop med ett vårdnadsbidrag? För mig är detta en gåta…

Jag skulle kunna räkna upp många anledningar till min negativa inställning till ett vårdnadsbidrag men jag kan nöja mig med att, just nu, skriva lite om en mycket allvarlig anledning. Länge har vi försökt att locka invandrare att välja att sätta sina barn i förskolan. För dessa barn är förskolan en fantastisk bra plats att träna det svenska språket och på ett naturligt sätt träffa barn med svenska som modersmål. Barn i låga åldrar är otroligt effektiva på att lära sig saker och speciellt språk, förskolan är ett jättebra ställe att ge dessa barn en bra möjlighet. Förskolan är också bra för föräldrarna till dessa barn. På ett naturligt och uppmuntrande sätt får de kontakt med personalen och även med andra föräldrar som bara kan ses som positivt.

Nu kommer kanske flera av dessa barn hållas hemma. Mamman kanske redan är hemma med andra barn eller pga av arbetslöshet och kommer se en möjlighet att få en extra inkomst, 3000 kr, utan att ändra på något. För att få dessa pengar måste ju dock barnet vara hemma från förskolan. Man kan absolut förstå att föräldrarna kanske väljer att göra på detta sätt men det är väldigt synd, det borde finnas andra sätt.

Kommentera

