Egoism eller medmänsklighet?

Sitter i sängen med datorn i knät och kaffet på sängbordet. Nice! Inte ofta jag kan vakna upp till ett helt tyst hus och göra vad jag vill. Chattar med en kompis, precis som halva natten igår..hmm.. Svårt att slita sig när man har så trevliga kompisar som aldrig tycks behöva sova!

Jag var på Socialnämnd i veckan vilket jag tycker är så stimulerande och viktigt, så mycket saker som händer i samhället som fler borde få ta del av. Tänk om man skulle vara tvungen att ett år sitta i en socialnämnd, precis som man i USA har ”juryduty”. Det skulle vara väldigt bra och kanske göra att fler människor fick mer empati. Det saknas i dagens samhälle, saknas ALLDELES för mycket. Så här i jultider tycker nog många att det är snälla för att de köper en mängd julkappar och bjuder en mängd släktingar på en mängd mat. Detta tycker jag är helt absurt egentligen men gör likadant själv. Varför gör vi så? Varför slänger vi iväg en massa kapital på en och samma gång? Hur har det blivit så?

På socialnämnden hade vi uppe ett ärende om en verksamhet som ville starta intraprenad. I mina öron hör jag nästan ”privatisering”… När jag läste handlingarna så tänkte jag direkt en sak. Att de vill starta intraprenad verkar bero på att de inte är nöjda med versamheten som den är och inte känner att de får uppskattning och uppmuntran för det arbete det utför. Det är självklart jättetråkigt men är intraprenad rätt sätt att lösa det på? Att de får sköta sitt och ha sin egen påse med pengar? Jag tycker det låter väldigt osolidariskt. Trivs inte personalen och inte tycker att det får rätt stöd etc så måste man väl kunna prata om det och lösa det istället för att bara lyfta ur den biten ut versamheten?

Sedan finns det ett annat perspekttiv på detta som jag tycker är viktigaste rent odeologiskt. Om en verksamhet har ett väl fungerande arbetslag (vilken jag är ganska säker att en versamhet som vill starta intraprenad har) så kommer de säkert göra ett jättebra jobb med den påse pengar de har och kanske kunna få pengar över och då kunna göra det där lilla extra som de saknat. Men vad händer med de där andra verksamheterna som inte har ett lika fungerande artbetslag och som inte får pengarna att räcka till av olika anlednignar? Kanske för att personkemin inte fungerar, kanske för att de har väldigt svåra fall att jobba med (man jobbar ju med männsikor inom just socialtjänsten) eller kanske för att många har ”lyckats” drabbas av influensan. Ska de inte kunna få hjälp av den där verksamheten som fungerar så bra???

Detta tycker jag låter väldigt konstigt och framförallt väldigt osolidariskt. Det kan inte jag som socialdemokrat gå med på. Man måste hjälpas åt. Man måste ställa upp för varandra och vi som har ett väl fungeradne nätverk med fast jobb, friska barn och fint hus måste kunna dela med oss till andra. Allt annat gör mig bara FÖRBANNAD!!

Tack för idag! Upp till kamp för rättvisa och solidaritet!

                                                                            ros

Kommentera

