Ironi….eller inte?!

0032

Söndag. Igen. Tiden bara rusar iväg i min komplexa värld och ibland känns det som att jag tappar kontrollen och inte vet hur jag ska hitta tillbaka. För att ha kontroll över min tid. Över min värld…Hmm…

I går var jag på Henrik Schyffert. Han hade en nästan två timmar lång stand up i Konserthuset här i Örebro. Fantastiskt bra och genomtänkt. Kändes nästan som att jag var på en föreläsning (vilket hör mer till vanligheterna än stand up) som handlade om ironi och hur detta ytliga sätt att konversera uppkommit. Han hade en väl genomtänkt teori om detta som jag omöjligt kan återge men i stort så handlade det om vår generations sätt att göra revolt mot våra föräldrars idealiserade bild av samhället och familjelivet.

Själva har våra föräldrar testat att leva med alla spektra, från flower power på 70-talet när allt var vänster till yuppi-tiden på 80-talet när allt var till höger. De kan ALLT så vad ska då ett av den tidens barn göra för att göra revolt och trotsa sina föräldrar? Föräldrar som har koll på allt? Jo, de gör ingenting! De beslutar inget, de bestämmer sig inte för något. Dom gör allt för att vara tvärtemot sina föräldrar. Eller inte? Jag är socialdemokrat. Eller är jag det? Jag tycker att vin är gott. Eller tycker jag det? Nej det tycker jag inte. Eller, jo det tycker jag.

Ironi är vanskligt. Barn under 10 år har svårt att förstå det och när jag kom att tänka på hur vi, ironi-generationen, använder detta när vi pratar med våra barn så kan jag förstå att barnen ibland känner sig lite lost, lite förvirrade och kanske inte vet vad de ska göra med sin tid. Vi behöver nog bli lite mer uppstyrda igen. Kanske kommer vi då tillslut upptäcka att vi faktiskt hade fantastiska föräldrar som kanske han vara med om lite för snabb utveckling. Som vi har lärt oss en massa av och sluta tramsa med en massa ja och nej-språk..Eller inte!

Kommentera

