Lärare?

Det utbildas för få lärare skrivs det om i dagens DN.

Hur kommer det sig? Ja, som lärare med stora tankar om att byta yrke så kan jag se flera förklaringar. Det är tufft att vara lärare idag. Inte på grund av arbetstider som många kanske skulle tro. Det är inget som jag personligen sett som en nackdel, snarare tvärtom. Däremot lönen är under all kritik. Jag har jobbat sedan 1999 och tjänar 22 000 kr i månaden vilket inte är jättedåligt men kanske inte riktigt motsvarar det viktiga jobb jag tycker att jag gör. Jag jämför mig inte med andra jobb utan konstaterar bara att lärarnas löner inte är ok.

Sedan är det många gånger ett otroligt otacksamt jobb. Man sliter för att eleverna ska nå upp till målen och sällan, väldigt sällan, får man höra att man gör ett bra jobb utifrån de förutsättnignar man har. Varken från chef eller föräldrar. I stället får man höra när man inte riktigt uppfyller alla de krav som omvärlden har på skolan och på oss lärare.

Jag har ingen bra plan på hur detta ska förbättras och jag säger heller aldrig att jag är en perfekt lärare men så byter jag också inriktning. För min del (och kanske även för mina elevers) så är det ett bra beslut men vad händer med skolan om fler och fler lärare gör på samma sätt? Eller som artikeln skriver, färre och färre väljer att utbilda sig. Ja, det är frågan…

Kommentera

