Kärlek

dsc002662
Kärlek? Vad är kärlek? Ett mysterium. Ett hemligt och mystiskt ställe dit man kommer om man har tur. Är det så?

Sent igår satt jag och skrev detta, lite flummiga inlägg om kärlek. Läste nyss i DN om att dagarna blir längre.

Det står bland annat om olika traditioner som på internet förknippas med Vintersolståndet. Bland annat att det just denna dag uppmanas till mer kärlek…

Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet. Kärleken kan vara riktad mot abstrakta ting som konst eller nationen, mot mer allmänna konkreta ting som naturen eller Kyrkan, eller till mer specifika konkreta objekt som ens hem, ens husdjur eller en nära medmänniska, inklusive den egna personen. Kärlek i dess olika varianter är ett ofta återkommande tema inom litteratur, film och sång

Ja, det verkar ju vara en förklaring så god som någon. Förstår ni den? Bra om ni gör det. Jag vet inte om den sa mig så mycket mer än annan text jag läser. Hmm…jag är väl lite skadad. Läser allt för att lära mig något och den där texten blev ju plötsligt ganska intetsägande. Här är en sak som jag faktiskt vet;
150px-emblem-favorites_svg
Det är en symbol för kärlek. Undrar var den kommer ifrån? Det vet inte jag. Någon som vet? Är ju inte direkt likt ett riktigt hjärta och även om det var det, varför är det en symbol för kärlek? När blev ett hjärta symbol för kärlek?

Det enda jag vet är att kärlek är en komplicerad sak och att jag inte än kan säga att jag vet precis vad det betyder. Kanske är det inte meningen att man ska få ett perfekt svar på det. Kanske är det meningen att man ska tråna efter kärlek hela livet, även om det är till en enda person. Kanske ska man aldrig vara säker på vad kärlek är för då kanske just den där härliga känslan försvinner. Eller hur är det?

Kommentera

