Syskon – kompisar eller rivaler?

Jag läste i artikeln i Svd om Angelica och hennes problem med sina svägerskor och kom att tänka på en sak som är ganska aktuellt för min egen del.
Jag är storasyster med två bröder. En som är 1,5 år yngre och en 5 år yngre. Vi har aldrig haft en jättebra relation och på senare tid har jag oftare börjat fundera på vad det beror på.

Det finns mycket att läsa om vad platsen i syskonskaran har för betydelse men det jag tänkte på nu är mest vilken roll syskon har överhuvudtaget och om hur den rollen förändras ju äldre syskonen blir.

ata_glass13

Om du träffar två vuxna syskon kanske du inte blir så förvånad över att de lever helt olika liv. Det är väl något vi alla stött på. Men när du får höra dem beskriva sina föräldrar är det mänskligt att tro att en av dem talar sanning och att den andra ljuger eftersom de ger så olika bild av dem. Än mer förvånad blir du säkert om den ena berättar detaljerat om en viktig händelse under uppväxten medan den andra förnekar att den överhuvudtaget har ägt rum. Händelsen har uppenbarligen varit av mycket stor vikt för den ena och fullständigt ovidkommande för den andra.
Inga syskon har samma uppväxt, hur nära de än lever skiljer sig alltid deras erfarenheter och föräldrar behandlar inte sina barn likadant även om de själva tror det.

Jag har många gånger pratat med min bröder om saker som hänt när vi var små och bodde hemma hos våra föräldrar. Många gånger har det varit precis just så som det utdrag jag visade här ovan. Speciellt med min bror som är närmst i ålder. Vi har vuxit upp alldeles nära och fram till tonåren så minns jag honom som min bäste vän men sedan förändrades något. Vi började konkurrera om saker och han var ALLTID avundsjuk på mig. Allt jag gjorde skulle han göra och allt han gjorde fel hade jag gjort värre. Det är så som jag minns det men frågar man honom så har han inte alls samma bild.

Detta har jag störts hemskt mycket på och det har nog delvis gjort att vi står där vi gör idag. Vi umgås nästan inte alls och när vi gör det så hamnar vi alltid i diskusioner som inte alls gör oss något gott. Att jag börjat fundera i dessa banor gör kanske att detta kan förändras. Kanske kan både han och jag komma till ro med att vi har olika syn på vår uppväxt och kanske kan vi så småningom hitta tillbaka dit vi en gång var. Bästa kompisar!

2 svar to “Syskon – kompisar eller rivaler?”

  1. Kvinnor kan också!!! « Annas Rosblogg Says:

    […] att jag älskar barn så mycket. Det finns flera anledning än det att skaffa fler än ett barn. Syskonrelationer, lärdom och att slippa vara ensam är andra anledningar som kanske vägt in i mitt fall och som […]

  2. Carina Says:

    Hej Anna!

    Har du hört, läst om Hellingers Familjekonstellationer? Kan ge dig förståelse om vad som hände och fortfarande händer mellan dig och dina syskon, i din familj – både i din ursprungfamilj och din nuvarande. Om du vill sätta upp din egen konstellation för att se energimönstren och hur de påverkat dig, och hur du kan påverka/ frigöra dig från dem kan jag rekommendera de kurser som Albrecht Mahr håller på Psykosyntesakademin i Stockholm ett par ggr om året.

    Varma hälsningar
    Carina O/ Västerås

Kommentera

