Julklapparna öppnade!

I ännu en tidning, denna gång Aftonbladet, läser jag om alla som byter sina julklappar. Här är lite tankar jag skrev för några dagar sedan som ger min bild av detta fenomen.

Nu ska jag berätta om min juldag 2008.
Denna jul var första gången jag inte hade mina två stora tjejer hos mig på julafton. Har haft det alla de fem tidigare jularna som deras pappa och jag inte firat ihop. Denna jul ville han ha tjejerna på julafton vilket kändes rättvist och inte alls konstigt. Eftersom mina två andra barn är så små och inte har koll på vilken dag som är vilken (och jag inte är ett dugg religiös) så bestämde vi att vi i våran familj låtsas att julafton är på juldagen och firar den då precis som vanlligt.

pict3852Så juldagen i år blev julafton istället. Med middag med mormor, morfar, farmor, farfar, gammelfarmor och gammelfarfar. Och hela familjen a la Anna Rosmark så klart. Tomten kom också och min dotter nummer tre (3,5 år gammal) hoppade upp och ner som en liten studsboll precis så som det ska vara på en super-traditionell svensk jul.

MEN…sen kommer vi till den lilla tvisten. Vi åt INTE ett traditionellt svenskt julbord. Vi åt andra saker som mamma Anna hittat på internet. Mamma Anna hade tröttnat på att följa en massa traditioner hon inte gillade. Hon var trött på allas tankar om den perfekta julen, den perfekta familjen och den perfekta julklappen. Efter en strulig höst insåg hon att man faktiskt inte måste följa alla andras recept utan kan skapa sig ett eget, anpassat efter just det som man själv tycker känns viktigt.

Vad är tex den perfekta julklappen? Jag läste nyss i Svd att hälften av svenskarna är missnöjda med sina julklappar och byter eller säljer dom på bl a Tradera. Vad är detta undrar jag. Vad har hänt med julen? Borde inte fler fundera på vad detta pengabyte handlar om egentligen. För visst är det pengabyte? Jag köper en julklapp till dig för 500 kr som du inte vill ha och du köper en julklapp till mig för 500 kr som jag inte vill ha och så byter vi sedan dom eller lämnar tillbaka och får pengarna i handen.

Hur låter det? Vad tjänar detta till? Borde vi inte tänka om lite? Kapitalism, resursslöseri…Ord som dyker upp i mitt huvud. Jag säger inte att jag är perfekt och lever som jag lär. Jag bara funderar, undrar, intalar mig själv. Fransmännen som det stod om i DN på julafton verkar ha kommit längre i sitt tänk och önskar känslor och djupa saker. Årets julklapp är faktiskt något så bra som en upplevelse. Om bara inte upplevelsen handlar om flygplan….

Kommentera

