Miljön, varför bryr sig inte alla???

Läste nyss igenom kungens jultal i Svd och även i DN. Jag fastnade, som jag så ofta gör i saker jag läser, på delen om miljön.

ev103a11

Det pågår förhandlingar mellan världens ledare för att hitta gemensamma åtgärder mot den globala uppvärmningen. Det blir en viktig uppgift nästa år för Sveriges regering, att leda det arbetet inom EU. Då ska också ledare från alla länder mötas för att fastställa mål och riktlinjer som motverkar hotet mot vårt klimat.

Detta låter viktigt och om det skulle vara så att alla världens ledare verkligen hade insett denna otroligt viktiga och alldeles nödvändiga sak så borde det inte vara så svårt. Men sedan går jag in och läser på en annan hemsida, dvs Miljöaktuellt, så blir jag ledsen och lite mörkrädd.

Den svenska tillverkningsindustrin blir inte effektivare, vare sig rent ekonomiskt eller ur miljösynpunkt. Landvinningarna för miljöteknik och energieffektivisering inom branschen är måttligt.
Den främsta förklaringen är förmodligen de omfattande undantag från såväl koldioxidskatt som energiskatt på bränsle och el som branschen åtnjuter, enligt rapportens författare Jan Larsson. Den totala energiskatten är i dag till och med lägre än den energiskatt som industrin betalade år 1990, före introduktionen av koldioxidskatten.

Vad är detta? Jag trodde, uppenbarligen väldigt naivt, att detta med att vara överens om att ändra trenderna och genom att tex. med hjälp av skatter få människor att förstå att miljön inte kommer stå pall för alla utsläpp och resursslöseri som vi pysslar med.

dsc002531Men när jag tänker efter, politiker som jag är, så vet jag nog ingen politiker som skulle våga använda skatter för att tvinga folk att tänka miljöekonomiskt. Jag vet inte heller om jag själv skulle våga det om jag fick möjligheten. Vi är ju dock också bara människor som innerst inne bara ser till oss själva…

2 svar to “Miljön, varför bryr sig inte alla???”

  1. Jimmy Says:

    Vet du vad? När jag hör dig säga att du inte känner någon politiker som vågar ta de ”obekväma” besluten så blir JAG mörkrädd!

    Vi behöver politiker, speciellt ifrån det kollektiva tänkandet, som vågar klargöra och peka på de nödvändiga ekonomiska styrmedlen som måste till för att styra om produktionen; som kommer med djärva förslag till att balansera dagens hysteriska och ohållbara tillväxtkarusell med ett tänkande som heter tillräckligt, utan att det drabbar ”jobben” (en hel del jobb, inom hållbara system, bara vi använder vår kreativitet). Vi behöver politiker som inser att de nationella miljökvalitetsmålen uppfylls effektivast genom lokal, problemfokuserad samverkan som kan finanseras med generösa bidrag ifrån staten. FOLK VILL FÖRÄNDRA DAGENS SITUATION!

    VAR INTE RÄDDA! Ta tillfället i akt och försök verka för att börja formulera socio-ekologiska politiska plattformar där man tar ekologisk hållbarhet och social hållbarhet som första prioritet innan en menlös ekonomisk tillväxt som i dagens ymnighetssamhälle inte har någon som helst egenvärde!

    Klimataktion är en folkrörelse vars främsta uppgift är att skapa opinion för en effektiv och rättvis klimatpolitik. Jag kan tipsa dig att hålla i ett klimatparty för dig dina politiska kollegor – titta in på: http://klimataktion.se/klimatparty

    God Nytt År,
    Jimmy

  2. Anna Rosmark Says:

    Tack för en fantastiskt bra kommentar, Jimmy! Känner mig peppad🙂

Kommentera

