Bidrag till dom som behöver!

300px-math_lecture_at_tkkAtt fribeloppet höjs för studiemedel är något som jag funderat på tidigare och undrat varför det ska vara nödvändigt? Som jag läste i kommentaren i Dr Cais Blogg så förstår jag inte heller varför studenter inte bara kan koncentrera sig på sina studier under den relativt korta tid de studerar. Då kanske studietiden skulle gå ner och de kunde snabbare komma ut på arbetsmarknaden, vilket kommer behövas när alla pensionsavgångar verkligen ger utfall.

102000 kr är väl inte så lite att tjäna utan att få avdrag på studiemedlet? Det är jättebra att man tar ansvar för sin ekonomi men det finns en anledning till varför studiemedel betalas ut. Meningen är väl ändå att man ska kunna fokusera på enbart studier och sedan jobba? Ca 8000 kr per månad i studiemedel plus ca 8000 kr som man tjänat på arbete blir väl ganska mycket pengar för en student att leva på. Jag förstår inte vad problemet ligger?

Bra är att alla partier är ense men det jag undrar är om detta är något som regeringen verkligen ska lägga sin tid på att utreda? Ska bara tillägga att jag själv har studerat i 3,5 år och klarade mig alldeles utmärkt på studiemedel plus en månads sommarjobb och det var inte mer än 10 år sedan.

8 svar to “Bidrag till dom som behöver!”

  1. Tedurur Says:

    Självklart så borde studenter klara sig på en summa pengar som har varit oförändrad i 15år, inflation är ju inget att tänka på…er i skatt än vad
    Vidare så har jag för mig att även studenter måste skatta på sina inkomster, så 100k kr blir 70k och ca 6k mer i månaden. Så redan där har en student betalat mer i skatt än vad de får ut i bidrag…

  2. Leif Says:

    Jag håller med.
    Problemet ligger i att vissa linjer behöver man inte spendera många timmar i veckan på skolarbete, dessa personer har utan problem tid över för arbete, och gnäller när deras bidrag blir kapade.
    Andra linjer är avsevärt mycket svårare och att ha tid över att arbeta under terminerna existerar inte.
    En höjning av fribeloppet skulle endast gynna de som inte spenderar så mycket tid i skolan under terminerna.

    Jag tycker att den bästa lösningen är att sänka fribeloppet och sen inte räkna med det man tjänar under juni-juli-augusti till fribeloppet. Det skulle gynna dom som verkligen spenderar 40h/v under terminerna (vilket alla borde göra… annars är deras linje för slapp helt enkelt)

  3. Anna Rosmark Says:

    Vilket jättebra förslag! Ska föra det vidare när jag har chansen🙂

  4. Calle Says:

    Att sommarmånaderna räknas med i fribeloppsgränsen är fullkomligt absurdt. Först får man inget studiestöd, sen ska man straffas för att man försörjer sig. Var ligger logiken i det?

    Så att räkna in den tid där man ändå inte får studiemedel borde göras ogjort illa kvickt! Sen får man gärna höja fribeloppsgränsen ändå. Staten borde inte lägga sig i hur man som student väljer att prioritera sin fritid. Vissa vill festa och slappa, andra vill jobba för att kunna unna sig något extra eller slippa ta lån. Låt det vara upp till studenten själv att bestämma!

  5. Sandra Says:

    Självklart är det bra om studenter koncentrerar sig helt på sina studier och blir klara snabbt men vi behöver också fundera på vilka det är som väljer att studera vidare. Redan nu är det överrepresentation av studenter från studievana hem och av dem som kan få ekonomiskt stöd från anhöriga om det behövs.
    Ditt resonemang förutsätter att man tar fullt studielån. Jag själv, och troligen många med mig, skulle tveka att studera vidare i så fall. Just med tanke på de enorma lån man får dras med efter universitetsåren.
    Den här terminen har jag varit student på heltid och arbetat halvtid för att finansiera mina studier helt utan lån från CSN. Jag lägger mycket tid och energi på mitt jobb, använder inte 40 timmar i veckan till skolarbete men tar ändå de poäng jag ska. Jag tror inte att man ska hindra studenter från att arbeta vid sidan av studierna, det vore att utestänga människor från högre utbildning.

  6. Anna Rosmark Says:

    Givetvis är det bra att du tar ansvar för att slippa ta lån även om lånen från CSN är ganska bra. Det jag menar är att om studenterna skulle koncentrera sig på studierna så skulle de snabbare komma ut på arbetsmarknaden på riktigt vilket Sverige behöver. I och med att du kombinerar studier med arbete så tar studierna längre tid (troligtvis).
    Går du en utbildning som inte kräver heltidsstudier så är antingen inte programmet tillräckligt innehållsrikt eller så är du väldigt duktig på att studera och då kanske du kan läsa flera kurser samtidigt.
    Sedan är det faktiskt inte så att du med ett lägre fribelopp stängs ute från att arbeta. Du kan arbeta på lov.

  7. Sandra Says:

    Jag vet inte om det är allmänt eller om det bara är jag, men jag kopplar rädsla för lån rätt starkt till klasstillhörighet. Det var det jag ville poängtera, att jag tror att färre ur arbetarklassen väljer att studera vidare om möjligheterna att jobba vid sidan av begränsas. Sverige behöver folk som kommer ut snabbt i arbetslivet men vi behöver också ett universitet som står öppet för alla oavsett social bakgrund.

  8. Marcus Says:

    Skulle sommarmånaderna undantas så skulle man skjuta på utbetalningen till sommaren för belopp som skjuter över fribeloppet.

Kommentera

