La familia!

Jag har en familj som jag är uppväxt i som tillhör ytterligheter på mer än ett sätt. Vi pratar väldigt mycket. Vi tycker väldigt mycket. Vi lyssnar inte mycket på varandra. Vårat sätt att umgås och fungera som familj har gjort oss barn till ganska öppna personligheter och jag tror inte att vi ändrar oss nämnvärt när vi kommer och hälsar på våra föräldrar. Inte hur vi är mot våra föräldrar. Det jag kan märka är att vi tre barn antar våra typiska syskonroller dock, vilken kan vara väldigt frustrerande när man som jag får den urtypiska storasyster-rollen som jag så länge velat bli av med. Läs gärna mitt inlägg om Syskon längre ner här…

I min mans familj ser det annorlunda ut. Allting sker i mindre proportioner. Där pratar man inte lika mycket, inte lika högt men man lyssnar framförallt mycket mer. När vi kommer hem dit så är rollerna inte lika tydliga. Min man lägger sig på soffan och jag pratar med svärmor vilket jag tycker är jättetrevligt, kan också läsas om längre ner i denna blogg. Min man säger att han ”blir trött” när han kommer hem till mamma. Vad då trött, tänker jag? När jag kommer hem till mina föräldrar blir jag snarare pigg och diskusionsbenägen. Han säger att han på något sätt faller in i en roll av att vara uppassad.

Detta skulle givetvis kunna ställa till trassel för honom och mig men det gör inte det. Svärmor är väldigt hänsynsfull och tar hand om sin fantastiskt son på ett sätt som jag inte riktigt märker för samtidigt underhåller hon sin pratiga svärdotter.

Visst finns det saker som jag tycker att min man måste släppa med sin mor, som att han inte kan säga ifrån tex, men skulle jag kräva det så skulle ju han kunna kräva att jag ska sluta lyssna så mycket på min pappa och inte låta honom klampa in när som helst och hur mycket som helst och DET vill jag väl inte…?

pict3848

Familj är inom sociologin en grupp av individer som förenas genom släktskap. Detta släktskap är ärftligt, men kan även utsträckas till att omfatta juridiska förhållanden, som till exempel giftermål, partnerskap eller adoption.
Många menar att familjbegreppet endast omfattar blodsband, medan en del antropologer argumenterar för att blodsband bara ska förstås metaforiskt, eftersom det i många kulturer är andra kriterier än genetiska band som definierar familjförhållanden. Idag används begreppet också i ett utvidgat sammanhang för nära vänner eller kanske för inneboende. I kollektivboende pratar man ofta om ”storfamiljen”.

2 svar to “La familia!”

  1. Ingrid Says:

    Det blir bara bättre och bättre det du skriver. Kram och Gott Nytt År! Mamma

  2. Åke Says:

    Brumma tappert lilla prutt. Viktiga vardagsljud som får oss att må bättre ska inte underskattas.

Kommentera

