Döda en människa???

jld022601
I dagens SvD är står det fortsättning om gårdagens artikel om aktiv dödshjälp. Signaturen Janne säger:

För ett antal år sedan led en mycket nära anhörig av djup depression och gjorde ett par allvarliga försök att att ta sitt liv. Efter ett antal år av engagemang från såväl vård som anhöriga har personen från livsglädjen tillbaka och kan rent statistiskt se fram mot många år av livets glädjeämnen – och givetvis bekymmer.

Vad glad jag blir att höra sådant. Här nedan kan du läsa om vad jag skrev efter att läst gårdagens artikel om Gerd.

Jag tycker att detta låter helt absurt och att jag inte förstår hur dsc_0630någon människa kan se allvarlig på detta. Vem kan besluta om en människas liv? Vem ska besluta vilken person som ska få avsluta sitt liv genom att svälja ett piller? I mina öron låter detta som en blandning av självmord och dödsstraff. En läkare, enskild individ eller en domstol ska få ha makt att ta en persons liv.

Var slutar detta? Ett piller man kan köpa på apoteket, ett apotek som för den del inte kommer vara så tryggt längre när monopolet kommer att tas bort. Hur tror denna förening att detta ska fungera? Jämställer de detta piller med p-piller kanske? Kan man ta dö på ett foster i magen med ett litet piller kan man väl ta dö på en färdig individ på samma sätt?

Detta låter helt horibelt. Trodde nästan det var ett skämt när jag läste det. Jag är för abort och rätten för kvinnan att bestämma över sin egen kropp men aktiv dödshjälp handlar inte om samma sak.

Att detta blivit mer aktuellt antar jag beror på att äldrevården inte fungerar bra. Något annat kan det väl inte vara? Och ska vi, istället för att se till att äldrevården fungerar bättre, ge de gamla ett piller så att vi sedan slipper problemet? Alla gamla som vi inte klarar av att ta hand om ger vi ett piller. Enklet. Effektivt.

Och helt fullständigt ABSURT!!! Vi medmänniskor måste hjälpas åt för att stoppa detta och hjälpa gamla mäniskor att få ett bra och naturligt avslut på livet. Det är min absoluta övertygelse!
hjaerta_i_himlen_11

13 svar to “Döda en människa???”

  1. hermanubis Says:

    jag vet inte om du är medveten om det men alla människor dör

    Det är var människas rätt att bestämma när det är dags anser jag precis som när någon bestämmer sig för att skaffa barn.

    Du behöver inte ta livet av dig men hindra inte andra.

  2. Erik Says:

    Varför upplever du detta dödshjälp som så hemskt? Jag är själv drygt 30 år gammal och efterlyser sedan länge möjligheten till professionell dödshjälp för oss som inte har någon livslust.

    Jag tycker du är egoistisk när du vill förvägra mig den rätten. Det handlar ju om mitt beslut! Och då undrar du varför jag helt enkelt inte tar livet av mig. Ja, svaret är väl att jag vill att insomnandet ska ske inom ramen för kontrollerade former under läkares tillsyn och att jag vill ha möjlighet att samla dem som vill ta farväl till ett sista avsked.

    Jag ser inget konstigt med detta och jag (liksom flera med mig) hopps innerligt att aktiv dödshjälp på detta sätt kommer att förverkligas inte bara för äldre utan för alla människor i myndig ålder som helt enkelt inte ser någon mening med att fortsätta leva.

  3. Anna Rosmark Says:

    Men Erik. Jag tror inte du förstår vad jag menar. Ingen kan hindra dig från att ta ditt eget liv. Däremot så kan du inte komma och säga att andra ska godkänna det. Att störa naturen genom att ta männoskors liv anser jag vara helt fel. Det är inte meningen att vi ska göra så precis som det inte är meningen att vi ska förstöra våran planet så att vi till slut förgör hela mänskligheten.

    Vi måste ta ansvar för att du, om du ni har en dödslänktan, finner meningen med livet och ger dig de möjligheter som du behöver för att känna detta. Så länge vi inte klarar det så har vi mycket att jobba med. Att hitta en så enkel lösning som ett piller ser jag som ett fegt sätt att lösa det.

  4. Lindy A Says:

    Jag är också för dödshjälp….jag tänkte precis som du förut, men nu har jag sett en gamal och sjuk människa plågas och plågas och plågas istället för att på ett värdigt sätt få somna in. Så jag har ändrat uppfattning. Jag är för dödshjälp, jag är för att man ska få bestämma själv. Jag vet att det är en mkt svår fråga, men om man är gamal och väldigt sjuk tycker jag att man ska få dö när man vill. Och NEJ man kan inte bara säga åt folk att de får ta livet av sig om de vill för det är så många som skadas allvarligt i misslyckade självmordsförsök, det är inte alltid så lätt att ta livet av sig. Sen är det klart att det är en svår fråga, som ger många olika känslor. Rätten att leva är vi överens om, rätten att dö tycker jag är lika viktig. All respekt till dig, tyckte ditt blogginlägg var mkt intressant att läsa.

  5. Anna Rosmark Says:

    Tack! Jag kan förstå att jag kanske är lite naiv eftersom jag aldrig sett det du beskriver men jag måste ha en positiv syn på livet och framtiden. Jag tycker det känns som att ge upp om man hjälper människor att dö. Det klarar inte jag, precis som jag inte klarar av att ge upp miljön eller andra livsviktiga saker i samhället.

  6. Roland Says:

    Lindy
    Visst döendet är plågsamt även för omgivningen. Men jag tror att vi hamnar i ett mycket kallt klimat om vi skall lösa våra egna problem med att påskynda den andres döende.
    Varför inte träna oss i medkänsla istället. När jag blir svårt sjuk vill jag hellere ha en medkännande person som vill ge mig tröst vid min sida än en läkare som vill diskutera på vilket sätt jag vill ta livet av mig.

  7. sanna panna Says:

    Helt rätt att man ska få bestämma när man vill dö,frisk eller sjuk.
    JAG har rätt att bestämma över MITT LIV…
    Jag är FÖR dödshjälp…

    Man bestämmer över sitt eget liv o då vill ja oxå bestämma över min DÖD…

  8. Alesia Goncharik Says:

    Sanna panna

    Klart du har rätt att bestämma när du vill dö, ingen har sagt något annat. Men varför argumenterar du för dödHJÄLP? Det går liksom ut på att någon annan ska utföra själva dödandet. Den som vill och önskar kan väl redan idag ta livet av sig, så blanda inte in sjukvården och deras yrkeskategorier i denna fråga.

    Tycker att den här debatten i sig riskerar att sätta press på gamla människor som känner sig i vägen att avsluta sitt liv. Tragiskt.

  9. Anna Says:

    Det här är en riktigt svår fråga. Konflikten mellan principen om självbestämmande och principen om livets okränkbarhet. Oavsett om man klarar av etiska resonemang eller inte, så tror jag man ändå kan tänka sig vilka svårigheter som uppstår om aktiv dödshjälp skulle bli en lagstadgad rättighet. Vem vet vilka motiv som finns bakom en människas uttalande att hon/ han vill dö? Rädsla att ligga anhöriga till last, en temporär depression eller livsleda, en övertalning av nån som vill ärva en, oro för framtiden etc. etc. Till skillnad från husdjuren som vi låter avliva lugnt och stilla hos veterinären måste vi nog ta hand om varandra bättre. Den som ser livet svart idag kan ändra sig i morgon. Hur många osäkra fall skulle dö i onödan i förtid om dödshjälp legaliserades? Är det acceptabelt att så sker?

  10. Per-Anders Says:

    Jag är definitivt motståndare till aktiv dödshjälp. Anhängarna pratar om den enskildes rätt till sin död. Men vems val är det egentligen? En deprimerad människa ska naturligtvis erbjudas, och uppmuntras till, livshjälp. Jag skräms av ett eventuellt framtida samhälle där man kanske istället erbjuds, och uppmuntras, till dödshjälp. Som ett billigare alterenativ till sjukvård. Läste artikeln i SvD. Får intrycket stt skådespelaren förbereder sig för Den Sista Föreställningen. Hoppas vi kan hjälpas åt att hålla tillbaka ”dödsänglarna” och återupprätta ord som livsglädje och omtanke.

  11. Ludmillas Blogg » Dödshjälp Says:

    […] Det är lätt att bli rädd när man börjar fundera på vad legalisering aktiv dödshjälp skulle betyda. Vissa ser det som en blandning mellan självmord och dödsstraff. […]

  12. Lindy A Says:

    Jag tänker inte att depressiva människor ska få dödshjälp utan tänker mer på väldigt allvarligt sjuka människor som bara väntar på att få dö år ut och år in. Tex om man är 82 år och har svåra plågor. Men som sagt, detta är INTE en lätt fråga. Och frågan är vem som ska mäta vem som har rätt till dödshjälp…vem ska ta det ansvaret? Ändå är jag för dödshjälp för jag tycker man har rätt till hela sitt liv. Och det är inte främst för min skull jag vill att människor jag älskar ska få hjälp i såna här lägen utan för deras skull. Är det förresten någon som vet om det finns dödshjälp i andra länder?

  13. Ola Norman Says:

    Min kropp, mitt liv – Min död.
    Varken Du, Staten, kyrkan eller någon annan har det minsta med att göra
    med det val JAG tar. Jag tvingar ingen annan.

    Det är dags att låta svensken få bli myndig. Det behövs inte myndighet för allt, mitt liv och min död behöver inte Socialstyrelsen vara och peta i.
    Mitt liv – Min död – Ingen annans ensak. Dödshjälp borde vara en självklarhet, har varit allt för mycket på sjukhus och sett dessa paket som inte kan styra en sak, men ofta har ont, infektioner av dropp och katetrar, lunginflammationer i rad.. dom ber att få dö – Medans sjukvården är tvingad att helt artificiellt hålla dom vid liv. Om dom vill dö – Är det inte deras ensak. Det behövs inga utredningar. Fallen är solklara. Hur jag lever och dör har staten inget med att göra. INGET

Kommentera

