Blond ambition!

Jag läste nyss i DN om Blondinbella, dvs Isabella Löwengrip, och hennes kometkarriär. Jag har, precis som väldigt många andra, sett på den tjejen som otroligt exploaterad och tragisk person som bara shopar och inte tar något på allvar förutom pengar.

När jag läser artikeln ändrar jag mig dock lite. Här sammanfattas på ett väldigt kortfattat sätt hennes snabba liv och jag inser att jag hade missat bitarna med hennes panikångest och hennes bakgrund som skiljsmässobarn.

Jag är skilsmässobarn, jag tror att man har en inre drivkraft av att man vill lyckas. När man tycker att saker är roliga så går allt väldigt snabbt. Man kan vakna upp och tänka ”fan, nu har jag mattelektion”, ­eller ”åh, jag måste träffa den personen”, men man får tänka ”jag måste läsa matte för att kunna ta studenten, och personen jag ska träffa är ett steg på vägen till mitt mål”. Då kan man ta sig runt det.

Jag får en lite öm känsla i kroppen för denna person som jag aldrig träffat och inte heller läst mycket om. Att låta så självsäker som hon gör om så allvarliga saker tror jag döljer en inre osäkerhet. Bra att hon går i terapi…

En annan sak jag läser och finner intressant är hennes inställning till feminism. Hon anser sig inte vara feminism därför att

jag tycker att det ordet har fått en så negativ klang och jag tycker inte att man bara ska kämpa för kvinnor, man ska kämpa för alla människor, för individen. Jag har inte lyckats för att jag är tjej, jag kan inte tacka mitt kön för någonting. Man är sin lyckas egen smed. Man kan aldrig skylla på att man är tjej för att man får för låg lön eller så.

003Igår satt jag hemma med min nära vän Alesia och pratade om just detta. Varför har jag, Anna Rosmark, så svårt att kalla mig själv för feminist när jag vet att det handlar om att kämpa för kvinnors lika värde i alla lägen? Jag har tidigare haft precis samma förklaring som Isabella men har, efter det mycket intressanta samtalet igår, insett att jag inte förstått vad feminism är. Jag gör det nog fortfarande inte riktigt men det jag nu förstår gör att jag inte längre kommer säga så som Isabella sa. Jag kan dock mycket väl förstå varför hon säger som hon gör och att det inte beror på dumhet utan mer på okunskap.

Ett svar to “Blond ambition!”

  1. Johanna Sjödin Says:

    Har ordet feminist någonsin haft en positiv klang undrar jag… De som förändrat världen har till en början alltid blivit utskrattade. Viktigt att komma ihåg!

Kommentera

