Nytt jobb eller städa?

dsc00344 I onsdags började jag mitt nya jobb. Under vårterminen ska jag jobba som Studie- och yrkesvägledare. Detta är jag inte utbildad till (lärare är jag) men jag ville så gärna prova på något nytt och detta kom väldigt lägligt. Jag och en ”riktig” Syv (som fortkortningen blir) ska dela på ansvaret för tre högstadieskolor. Mitt blir att ha alla samhällskontakter vilket jag, som politiker, finner MYCKET kul och intressant. Tre olika kontor har vi att dela på varav bilden visar det kontor jag suttit på i tre dagar och ringt runt till företag och raggat prao-platser. Roligt att jobba är det och dagarna har hittils flygit iväg.

Jag har även börjat träna igen efter ett uppehåll. Nu blev det till att byta träningsställe också, lika bra när jag har dsc003491bytt jobb..he he. Styrketräna är skönt och löpbandet får mig att känna mig stark och fräsch. Jag berättar inte vilket gym det är för jag har ingen större lust att göra reklam men bilden är därifrån. Kan säga så mycket att det är ett rätt billigt ställe pga att det är en förening som driver det.

Hur hinner man med allt då? Heltidsjobb, politiskt engagemang, träning, man och fyra barn. Ja, det gör man inte. Inte själv. Därför är det tur att det är moderna tider och mannen i huset faktiskt städar och hämtar barnen på dagis nästan varje dag. Ska man ha en väldigt aktiv fru så får man ta en viss roll i familjen eller så får man anlita städare och utnyttja pigavdraget. Som sosse in i själ och hjärta jag är så antar jag att ni förstår att detta inte är något alternativ. Maken gnällde dock lite igår eftersom han tycker att datorn tar alldeles för mycket tid…hmm…undrar om han har rätt?

9 svar to “Nytt jobb eller städa?”

  1. Tommy Rosmark Says:

    Ja hur gör man för att hinna med allt man vill. Hur prioriterar man. Och vem bestämmer vad som ska prioriteras när man är en stor familj. Du verkar ha tur som har en snäll och förstående man, men han kanske inte går med på vad som helst.

  2. Roger Says:

    jasså kan man inte anlita städhjälp om man är sosse?? Det var nått nytt.
    Är det inte bra att sätta folk i arbete och samtidigt underlätta det tunga i vardagen. Det skulle nog underlätta för många hårt arbetande industriarbetare och dylikt att använda sig av det så kallade pigavdraget och det skulle kanske i sin tur innebära stora skattebesparingar i minskade familjerådstimmar för staten

  3. Jonas Sahlin Says:

    Nej, jag förstår faktiskt inte alls varför du inte skulle kunna använda avdraget för hushållsnära tjänster för att du är sosse i själ och hjärta. Annat är att du måste vara emot för att alliansen är för. Kan inte du förklara på vilket sätt det skulle strida mot en sosses själ och hjärta?

  4. Anna Rosmark Says:

    Klart en sosse kan använda detta bidrag, alla människor har rätt att söka alla bidrag. Jag är emot ett bidrag som inte kommer göra att de fattiga i samhället anlitar mer städhjälp. Om det kostar dom 500 kr i timman eller 250 kr i timman spelar ingen roll. De har inte råd att anlita hjälp ändå.

  5. Jonas Sahlin Says:

    Nu är det ju egentligen inget bidrag men det är mindre viktigt. Jag gissar lite om dina åsikter men hursomhelst, jag antar att du är för maxtaxan i förskolan som inte kom de fattiga till del, du är säkert för en höjning av taken i socialförsäkringarna som inte kommer fattiga till del. Men när det kommer till ett skatteavdrag som syftar till att göra en huvudsakligen svart sektor vit vilket faktiskt gynnar alla de som trots allt jobbar (och skulle kunna jobba) i den, huvudsakligen människor med små inkomster, så är du emot. Verkligen spännande. Jag undrar hur det egentligen ser ut i den där sossesjälen. Måste vara kaotiskt.

  6. Anna Rosmark Says:

    Jag är inte helt för maxtaxan. Jag har råd att betala mer än jag gör. Vad man betalar i dagistaxa borde vara beroende på vad man tjänar. Punkt! Som du säger, man tycker inte alltid som sitt parti.
    Jag gillar INTE höjningen av taket i socialförsäkringar som bara gynnar de med redan tillräcklig inkomst.
    Har du någon fakta på hur många ”fattiga” som utnyttjar pigbidraget?

  7. Jonas Sahlin Says:

    Hur många som utnytjar avdraget har jag ingen aning om. Men alla de som har fått jobb i städbranschen och alla de som kunnat gå från svartjobb till vitt har gynnats.

  8. Anna Rosmark Says:

    Och hur många är det då?

  9. Jonas Sahlin Says:

    Jag vet inte. Har inte sett någon utredning än. Det kommer antar jag. Hursomhelst är jag för skattesänkningar även om jag inte är särskilt förtjust i den typen av riktade avdrag som ROT-avdraget och avdraget för hushållsnära tjänster utgör. Ju lägre skatt desto mer makt flyttas från klåfingriga paternalistiska politiker och myndigheter till den enskilde medborgaren.

Kommentera

