Den som spar han har!

pengarLäser i SvD om familjen Sandell som spar nästan allt. Först kan det låta absurt och onödigt men om man funderar en stund så borde sparandet ligga i tiden.
De allra flesta köper en massa saker som de inte behöver och åtminstone jag har säkert fem par skor som jag knappt använder.

Detta är fallet även om jag inte har mycket pengar. Jag köper nytt, mycket av ren bekvämlighet och funderar inte på vad det egentligen innebär. Mina pengar går åt vilket gör att jag inte får till något bra sparande till sämre tider men detta är inte det värsta. Jag slösar enormt mycket på miljön och våra viktiga resurser.

Tänk om jag och alla andra som har tid och möjlighet skulle göra som familjen Sandell och spara sina prylar till någon som behöver de eller en dag när de själva kommer på att de gamla skorna är ”moderna” igen. Eller varför inte lämna mer saker till andrahandsbutiker och även börja handla mer där.

Jag ska fundera mer på detta och se om åtminstone jag kan blir LITE mer lika Agneta och Stefan.
ev103a1

Ett svar to “Den som spar han har!”

  1. den moderna munken Says:

    Hm… jag läste också artikeln🙂. Jag tänker nog snarare än att spara på sina prylar, så kanske man i så fall ska få ut dem i ruljansen igen, genom att ge bort dem eller sälja. Håller med dig om att det inte är vettigt att ha flera par skor än man faktiskt behöver. Men faktum är att sparmänniskorna har också flera par skor än de behöver, bara det att de har sina på vinden där ingen använder dem. Jag tror definitivt på att få ut överskottet ur hemmet, andrahandsbutiker är en verklig bra idé.

Kommentera

