Skrämmande!

dsc00353Var är vi på väg? Allting handlar om pengar, pengar, pengar. Hör på radio och läser i både DN och SvD om varslen på Telia Sonera och det är nästan så jag får en tår i ögat.
Visst förstår jag om krisen leder till att många företag går back och måste se över sin situation men detta verkar inte riktigt vara fallet med Telia.

Orsaken är inte att Telia Sonera går dåligt. Företaget har tvärtom god lönsamhet och under tredje kvartalet gjorde Telia Sonera en nettovinst på 5,4 miljarder kronor.

Va?! Vad menar dom med detta??? 5,4 miljarder låter väl som en ganska hygglig vinst, eller är det jag som tänker fel? Vilket samhällsansvar tar dessa chefer? Man kan ju undra…

7 svar to “Skrämmande!”

  1. Jonas Sahlin Says:

    Vinsten måste ställas i relation till det kapital som används. Det är omöjligt att veta om 5,4 miljarder är bra eller inte utan den uppgiften. Men förutsatt att det är en hygglig vinst så är det ju inte säkert att den håller i sig framöver. Om Telia Sonera inte klarar av att hålla jämna steg med sina konkurrenter så skadar det företagets möjligheter att på lång sikt överleva. Detta kan alltså leda till att fler förlorar jobbet. Det vore ju inte så bra för de som trots allt har kvar sina jobb på företaget.
    Sen undrar jag varför du tycker att ett företag har en skyldighet att köpa tjänster det inte anser sig behöva oavsett vad vinsten är. De kanske borde ta ett samhällsansvar och köpa kontorsmaterial de inte behöver också? Om du har pengar över så borde rimligtvis även du har ett ansvar att köpa något du inte behöver. För samhällets skull.

  2. Anna Rosmark Says:

    Du har så klart rätt i det du skriver. Jag är inte alls insatt i Telia Sonera som företag och är själv inte företagare men du måste hålla med om att det låter oansvarigt och girigt?
    Den stora grupp människor som kommer vara utan jobb snart har säkert inte den förståelsen för Telias möjligheter att på lång sikt överleva. Ett så stort företag måste väl ända ha ett större samhällsansvar än jag och min lilla familj som dessutom inte alls har något överskott utan ett underskott nästan varje månad.

  3. Jonas Sahlin Says:

    Huruvida det är girigt eller inte har jag svårt att ta ställning till men jag lutar åt ett nej. Det är inte girigt att vilja ha en rimlig avkastning på det kapital man riskerar. Dessutom har jag svårt att se det giriga i att inte längre vilja köpa något man inte tycker att man behöver.

    Varför skulle det vara oansvarigt? Det ansvarsfulla måste väl ändå vara att se till företagets långsiktiga överlevnad och lönsamhet. Det ger arbetstillfällen och skatteintäkter. För samhällets skull…:)

    Vad har företagets storlek med saken att göra? Alla företag oavsett storlek verkar i samma verklighet. Var tycker du gränsen går? Har ett företag med fem anställda skyldighet att köpa sånt det inte behöver? Tio? Hundra? Tusen?

    Vad de som förlorar jobben förstår eller inte förstår är ett pedagogiskt problem och det blir inte lättare av att de eldas på av sådana som borde förstå bättre.

  4. Johanna Graf Says:

    Jag misstänker tyvärr att flera företag passar på att strukturrationalisera i krisens namn. Men strukturrationaliseringar har vi ju klarat förut, och om det medför nya jobb i en annan sektor, eller en ökad professionalisering i den aktuella sektorn, behöver de inte vara av oondo. Läs t ex Per Sonnerbys utmärkta debattartikel i AiP denna vecka.
    http://www.aip.nu/default.aspx?page=3&ideologi=13

  5. Anna Rosmark Says:

    Johanna – Tack för tipset om artikel. Mycket bra skrivet av Per Sonnerby coh jag gillar speciellt beskrivningen av hur Norden agerat i kriser. Istället för att med statliga medel förhindra uppsägningar så har ”i stället linjen varit att med god försäkring och utbildning hjälpa uppsagda till nya anställningar. Den svenska fackföreningsrörelsen har spelat en nästan världsunikt konstruktiv roll för att underlätta – och inte motarbeta – strukturomvandlingarna.” Jag har inte tänkt så tidigare men så är jag heller inte så insatt i företagspolitik.

  6. Anna Rosmark Says:

    Jonas – läs artikeln som Johanna länkade.😉

  7. Jonas Sahlin Says:

    Per Sonnerby verkar nästa vettig…:)

    Jag är inte så säker på att man passar på i krisens namn. Vi är på väg in i en lågkonjunktur och det är nog tillräckligt. Sen är jag inte så säker på att det är ”tyvärr”. Det är ju precis som du säger, strukturrationaliseringar är det som gör oss rikare.

Kommentera

