Skrämma upp föräldrar!

Alltid finns det något som jag som förälder ska känna mig orolig för. Det kan vara vilka tillsatser maten innehåller, om barnen har bra förskola eller om de äter för mycket godis.
Nu kommer det en ny grej. Tittar mitt barn för mycket på TV?

Jag har fyra barn varav den yngsta nu snart fyller två år. Han har tittat på Tv sedan han var några månader och älskar Scooby Doo. Han är ett väldigt livligt barn, rör sig mycket och pratar nästan hela tiden. Utom när han sitter vid Tv. Han sitter inte långa stunder, kanske max 30 minuter, och springer sedan runt, busar och tjoar om ”Doby doo”.

Jag funderar på hur Tv skulle ha påverkat honom negativt? Är det något jag kommer märka när han blir större? Kommer han ha svårare att koncentrera sig?

Bland annat visar studier att tv-tittande vid låg ålder kan leda till koncentrationsproblem senare i livet och försenad språkutveckling.

Det står inte hur de kommit fram till detta. Jag har tre äldre barn som är väldigt olika. Den äldsta är 10 år och är mycket duktig just på att koncentrera sig i skolan. Nästan för bra, säger läraren. Hon gör alltid som hon ska, sitter still och jobbar med skolarbete och har inga problem att koncentrera sig när andra elever stör. Denna tjej tittade väldigt mycket på Tv när hon var under två år.

Dotter nummer två är 1,5 år yngre. Hon har svårare att koncentrera sig i skolan och påverkas ganska mycket av saker som händer runt omkring. Hon tittade också mycket på Tv när hon var under två år. Även om det redan då fanns en stor skillnad på dessa tjejer. Den äldre kunde tidigt se en hel film medans den andra bara klarade en halvtimma.

Ska jag nu börja oroa mig för att jag har gjort illa mina barn? Att det är jag som orsakat de svårigheter i koncentration som tvåan har? Vad ska hända med det yngsta barnet? Är han också ”förstörd” nu? Har jag varit en dålig mamma som inte orkat sitta timmar med böcker, pennor och papper?

dsc003561Detta vägrar jag att gå med på. Mina fyra barn är alla väldigt harmoniska i det stora hela och fungerar hur bra som helst i grupper de vistas i. Oavsett om det är skola, förskola eller andra aktiviteter. Självklart ska allt ske med måtta men jag tror att de flesta föräldrar vet, om inte annat av att de får dåligt samvete, när det är dags att stänga av Tv. Barn kanske behöver avkoppling en stund när de kommer hem från dagens röriga livspussel, precis som vi vuxna. Och vad gör vi vuxna ofta när vi vill koppla av? Jo, ser på Tv!

3 svar to “Skrämma upp föräldrar!”

  1. Daniel Says:

    Att TV-tittande skulle vara skadligt är knappast något nytt. Dock har det väl lite glömts bort på senare år. Hurvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, men det finns alltid undantag. Hurvida just dina barn tagit skada eller inte (något som i sig troligen är omöjligt att bevisa på individnivå, vetenskapliga studier rör ofta större grupper) bevisar varken det ena eller det andra.

  2. Anna Rosmark Says:

    Inte något nytt säger du. Inte att det diskuteras men att det skulle vara bevisat skadligt för friska barn är väl något nytt? Jag tror att det säkert är många som gärna skulle se ett bevis för detta för att på så vis ha ett skäl till varför inte barnen ska titta på TV så mycket. Alltså en samvetsfråga. Jag tror att många föräldrar behöver den ”hjälp” och avlastning en TV kan ge i form av barnvakt och därför är det kanske inte Tv som är problemet utan återigen stressen i människors vardag.

  3. Jonas Sahlin Says:

    Vad är det för stress du pratar om? Vi har aldrig haft det så bra ställt som vi har nu. Någonsin. Den stress som många människor känner har de valt själva.

    Till själva saken. Skadligt i förhållande till vadå? Jag är rätt säker på att det som tv-tittande är skadligt i förhållande till också är skadligt i förhållande till något annat. Allting är relativt och jag är övertygad om att om du som förälder mår bra och upplever att dina barn mår bra så ska man ta larm av det här slaget med en jättenypa salt.

Kommentera

