Hur mycket rätt?

När är ett liv ett liv? Det kommer alltid människan tvista om och aldrig få ett svar på. Jag personligen anser att ett livet startar genom att ett barn kommer ut ur mamman mage, oavsett i vilken vecka. Livet avslutas när människan dör och ingen människa ska ha rätt att påverka detta.

Men har vi rätt att påverka fostret innan det är färdigt att leva? Det är frågan och något som Lisa Chamberlain har valt att göra på ett för mig väldigt ohumant sätt. Vad händer med detta liv när det ser dagens ljus? Kommer det överhuvudtaget överleva? Kommer det att känna fysisk smärta? Troligtvis kommer det känna mental smärta genom att vara det mest udda barnen i världen med två huvuden.

Hur långt får människans egoism gå? Vad kan vara tillåtet att utsätta ett liv för? Hade Lisa Chamberlain inte vetat hur det stod till med fostret i magen så hade det givetvis varit en annan sak. Hade hon levt i en del av världen där all ny utrustning inte finns så hade man givetvis fått acceptera en sådan sak. Men detta….?

3 svar to “Hur mycket rätt?”

  1. Jonas Sahlin Says:

    ”Men har vi rätt att påverka fostret innan det är färdigt att leva? Det är frågan och något som Lisa Chamberlain har valt att göra på ett för mig väldigt ohumant sätt.”

    På vilket sätt menar du att mamman har påverkat fostret? Det är knappast mamman som satt ditt ett extra huvud. Menar du att om du får reda på att ett barn på något sätt är ”onormalt” innan det föds så ska mamman ha en skyldighet att göra abort? Vem ska tvinga henne och var går gränsen? Jag hade ingen aning om att sossarna ville införa tvångsaborter. Fast å andra sidan, det var inte länge sen de var för tvångssteriliseringar.

    Om du inte anser att livet börjar förrän ett barn föds, hur sent ska det vara ok att göra abort?

  2. Anna Rosmark Says:

    Du, nu har du missförstått mig. Ett barn med två huvuden? Skulle inte det vara tillräckliga skäl att göra abort menar du? Hur skulle det barnet må?
    Jag anser inte att ett barn med två huvuden ska behöva möta denna värld. Jag tänker inte diskutera normalt och onormalt med dig här.
    Sedan vill jag att du ser skillnad på när jag skriver som privatperson och när jag är sosse. Tack!

  3. Håkan Says:

    Ett barn med två huvuden får säkert ingen bra livskvalitet, så långt är vi överens, men sedan…

    Var går gränsen? Kan man få reda på att ens barn kommer att födas med Downs syndrom och välja att föda fram det i alla fall? Är det okej att föda ett barn med svåra fysiska missbildningar? Hjärtfel? Elefantmmannen? Stephen Hawkings?

    Jag har inga svar på frågorna, för jag tror att varje människa som ställs inför en sådan situation måste fatta sitt eget beslut, men jag är inte heller beredd att döma den som fattar beslutet, åt vilket håll det än må gå.

    Rätten till fri abort är väl just det. En rättighet. Ingen skyldighet? Eller?

Kommentera

