Världsliga problem?

I onsdags var jag på bio och såg Lukas Moodyssons nya storfilm Mammut. Jag ser inte ofta film och absolut inte den typen av film, har dock sett Fucking Åmål.

Det tar ett tag att komma in i filmen, lära känna karaktärerna och få en känsla för vad det är för typ av film (även om man kanske vet det pga av vem som gjort den..). Alla verkar ha det ganska bra. Den lilla rika, välbärgade familjen i New York. Den filippinska mamman som jobbar borta för sina barns bästa (tror hon). Mannen som tjänar massor av pengar på att inte göra mycket alls.

Första gången jag känner att mina ögon vattnas är när den filippinska mamman Gloria ringer till sin son. Sonen försöker hålla skenet uppe och mamman får (känner jag) en klump i magen.
Andra gången är när mamma Ellen måste inse att dottern hellre går med nanny Gloria till kyrkan och jobbar på språket Tagalog istället för att göra pizza med henne. Jag känner så för Ellen i detta läge. Hon vill, precis som Gloria, sitt barns bästa och jobbar för att säkra hennes framtid.

På så vis är Ellen och Gloria lika. Det är även här som filmen berör mig mest.
Jag undrar om Malena, som skrivit artikeln i SvD, har barn. Hon skriver att filmen inte berör men det tror jag beror på vem man är.

Jag, som heltidsarbetande fyrbarnsmamma, känner igen mig och blir alldeles ledsen och deppig av filmen. Det handlar inte om att jag är tvungen att jobba så mycket som jag gör. Det behöver varken Ellen eller Gloria i filmen heller. Det handlar om att man har en inre drivkraft och inte kan/vill bortse från den men har dåligt samvete för den.

Självklart berör de andra delarna i filmen också men inte på samma sätt, inte för mig!

Läs även i DN.

Kommentera

