Uppstudsiga ungdomar?

Ungdomar i dag har en helt annan verklighet att anpassa sig till än för 20 år sedan när jag och många av andra bloggare, tidningsreportrar, politiker och föräldrar växta upp. Vi fick lära oss i skolan och hemma hur man skulle bete sig för att passa in och inte utmärka sig i onödan. Passade man inte in, kanske pga att man sa saker som man tyckte eller kände alldeles för öppet, så fick man snabbt veta detta och blev inpassad i ledet. Detta tex genom mobbing av klasskompisar eller av lärare som ville att alla skulle se likadana ut (detta av egen erfarenhet skrivet).

I dagens samhälle ser det inte riktigt likadant ut. Skolan lär elever att man har ett eget val och en egen fri vilja. Vi lever i ett informationssamhälle där det inte finns en möjlighet att lära sig allt. Därför har skolan utvecklats till att lära barn och ungdomar att finna den information de behöver för tillfället. Dessa elever får en styrka och självsäkerhet som jag tror jag själv saknade för 20 år sedan då jag bara fick veta att jag inte passade in om jag inte kunde och strävade efter precis samma sak som alla andra.

dsc00348

Vad har då detta lett till? Jo, många positiva saker genom att det växer upp medborgare som kan kritisk granskning och vågar stå upp för sin sak. Givetvis så kan dock just detta leda till att det ibland går över styr som tex när Anna Odell spelar psyksjuk för att komma in på psykakuten och göra ett examensarbete. Eller när en lärare misstolkar den nya pedagogiken så graft att hon/han låter elever välja bort den flickan från klassen som de tycker sämst om.

Jag vill förtydliga att dessa incidenter givetvis är helt förkastliga men att man måste se bakomliggande orsaker till fel som sker för att kunna göra något åt det. Mobbing var säkert inte tillåtet för 20 år sedan och tillhörde garanterat inte någon pedagogik men skedde ändå som en bieffekt av samhällets sätt att se på barn och undomar (sker tyvärr fortfarande alldeles för ofta).
Kritiskt granskande är alltid viktigt och måste även finnas i media, vilket nog många gånger inte existerar just där.

10 svar to “Uppstudsiga ungdomar?”

  1. Gary Says:

    Det är möjligt att de kan granska och stå upp för sin sak. Tyvärr har det gått ut över rent kunnande, t.ex. stavning. Det heter inte INSIDENT utan INCIDENT. Vi, som gick i skola på 1950-talet, fick lära oss det.

  2. Anna Rosmark Says:

    Helt riktigt! Men hur viktigt är EGENTLIGEN det där c-et? Du förstod ju vad jag menade😉

  3. NeuroticKitten Says:

    Anna Odell kan väl knappast räknas till kategorin ungdomar? Hon är ju 35 år.

  4. Anna Rosmark Says:

    Jag menar nog sättet undervisning sker på idag och att man ser på lärandet på ett annat sätt. Anna pluggar senare i livet och påverkas givetvis av den ”nya” pedagogiken. Sedan kan man kanske i just detta fall fundera över om hon även påverkas av att hon är en produkt av den 20 år gamla skolan, precis som jag, och kanske blir extra provocerande pga av det.

  5. Trasdocka Says:

    Ser ingenting positivt med skolan av idag. En generation egoistiska analfabeter som låter som en skock höns upprepandes samma mantra: Jag är faktiskt dyslektiker..

  6. Ingela Tariq Says:

    Jag tycker det är positivt med ungar som tänker kritiskt, analyserar och käftar när det behövs. Jag har minst fem sådana hemma nästan jämt. Vissa skolor är mycket bättre än den jag gick i på 70-talet. Föräldrar kan dessutom idag välja skola för sitt barn och har laglig skyldighet/rätt att medverka.
    Men det är ett gemensamt problem att språket utarmas och orden förlorar betydelse. Det är inte ett generationsproblem.
    Igår satt en tjej och kille på bussen. Gymnasiala, den ene lite knubbig, den andra lång och smal. Man blir glad av att konventioner bryts. Dom pussades och kelades och småpratade: ”Fuck you”, ”Håll Käft”.
    Jag undrade hur det fungerar invändigt. På – Av. Gosandets laddande effekt måste ju ha förtagits av det brutala ordvalet. Vilken energiförlust!

  7. Krastavac Says:

    Anna Odell beter sig överklassigt, det har ingenting med skolväsendet att göra. Jag är 80-talist och inte fan biter jag vårdpersonal

  8. Ann Says:

    En stor del av skolans lärare har nog inspirerats av vår ”ordning o reda” minister och tycker nog att eleverna skall rätta sig i ledet igen. Det sker mycket integriteskränkande i skolan, med goda intentioner tror jag, men av fyrkantigt tänkande lärare som inte ser komplexiteten i sådant handlande.
    Supernannys och andra förnedrings TV serier är skadliga för lärare!

  9. Patrik Says:

    Läraryrket har nedgraderats såpass att väldigt många lärare är dåliga idag. Det är nog där problemet främst sitter. Förr fanns det andra problem. Enstaka incidenter av underligt beteende kan antagligen inte tillskrivas något system. Den där läraren som skulle välja bort en elev har upenbarligen sett för många ”Robinson”-program (och är nog inte så intelligent själv).

  10. ickekonstnär Says:

    Vaddå ungdomar. Anna Odell är enligt uppgift 35 år! Borde inte hon för länge sedan försörja sig själv?

Kommentera

