Kvinnor kan också!!!

annas-bildÅterigen får jag anledning att skriva om min känsla av att inte vara den perfekta mamman. Återigen känner jag ett tryck över bröstet pga den press jag får av samhället att vara på ett visst sätt. Så som man ska vara när man har valt att skaffa fyra barn. Självklart innebär det, när man skaffat fyra barn, att man automatiskt har valt bort sig själv. Att man automatiskt valt bort ett eget självutvecklande och karriär.
För så har det alltid varit. Mamman har alltid förväntats vara den som ”ger upp”, ”har valt” och ”bör vara nöjd med det”.

Jag har inte skaffat barn bara därför att jag älskar barn så mycket. Det finns flera anledning än det att skaffa fler än ett barn. Syskonrelationer, lärdom och att slippa vara ensam är andra anledningar som kanske vägt in i mitt fall och som borde vara mitt eget val och respekteras…

Jämlikhet? Bahhh, säger jag bara! Hur långt har vi kommit med den? Jag har själv en fantastisk man som gör allt det som behövs för att jag ska kunna jobba med det jag vill och engagera mig i samhället genom att vara politiker. Han har även ett jobb där han tjänar lika mycke (lite?) som jag så hemma i min familj råder det en vald jämlikhet. Annat kan jag inte säga.

Men i hur ser det egentligen ut i samhället? Hur många procent tar ut föräldrapenning? Hur många pappor gör som min man, dvs står tillbaka för sin partners skull? 20 procent av föräldraförsäkringen tas ut av pappor! Säger inte det en hel del…

Detta och mycket mer har jag funderat på den senaste tiden. Min känsla av att göra fel och alltid ha dåligt samvete gör mig mer och mer förbannad. Skulle vara intressant att se hur många män i min situation som får lika många frågor om hur de hinner med sina barn…

Igår var jag på ett Sossemöte där jag pratade lite om detta och bjöd in till en grupp som ska diskutera hur man som småbarnsföräldrar kan locka andra småbarnföräldrar att engagera sig. Med andra ord, gå mot strömmen för att visa att man visst kan kombinera föräldraskap och engagemang i någon typ av förening, tex en politisk. Småbarnföräldrar är en stor grupp i Sverige och behövs i politiken eftersom väldigt många frågor berör just dom. dsc001791

Hur får man tag i dessa? Hur får man dessa unga, energiska och drivna medborgare att förstå att man visst kan engagera sig på sin egen nivå och dra sitt lilla strå till stacken?

Läs gärna dessa: Tonårsmorsa, Allt om barn, Rutiner.

5 svar to “Kvinnor kan också!!!”

  1. Patrik Says:

    Är det måntro möjligt alls att andra människor vill göra på något annat sätt än du och din make har gjort? Du verkar lite rädd för att andra inte skall göra och tycka som du tycker jag. Förstår inte det där med ”dra sitt strå till stacken” heller. Alla som jobbar och betalar skatt drar sina strån till skatten. Alla är inte intresserade av föreningsliv o.d! Varför skulle de vara det?

  2. Anna Rosmark Says:

    Skrev jag att de var det? Jag menar bara att alla som VILL ska veta att möjligheten finns, oavsett hur mycket eller lite tid man har. Man ska inte bara utgå från att man automatiskt ”valt bort” ett ”eget” liv när man skaffat familj.

  3. Patrik Says:

    Visste inte att det var massor med människor som trodde de hade valt bort att eget liv (vad det nu är) när de skaffade barn?

  4. Anna Rosmark Says:

    Nej, men så är ju du inte kvinna. Du kanske ska höra runt hur kvinnor känner. Jag har väldigt många kompisar som absolut gillar läget och tycker att det bästa som finns är barnen och att vara med dom när de är små.
    Men i mitt engagemang i politiken har jag träffat många andra kvinnor som känner som jag men även känner att det inte är tillåtet att framföra dessa åsikter. Kan bero på att de är just kvinnor, men vad vet jag…

  5. Patrik Says:

    Allt i livet är kompromisser. Varför skall just kvinnor ha monopol på att lida av att ”tvingas välja” och allt annat som är jobbigt? Du patar ju egentligen om normbildandet, så som sker kontinuerligt i media och damtidningar. Det är ju där trycket kommer ifrån. Det är ju ett kulturuttryck och inte något direkt politiskt påverkbart (om man nu inte tycker att politik skall omfatta allt, inklusive privatliv). En viktig mekanism för trycket att vara som man ”skall vara” i Sverige är ju kollektivismen. Att hela tiden ifrågasätta de som gör på något annat sätt.

Kommentera

