Pinsamma Ara och Sophia!

Läser i SvD om att Ara Abrahamian i princip fått Internationella brottningsförbundet att ändra sina regler. Vem tror han att han är? Det är ju knappast så att de gör det för Aras skull utan för att de vill slippa samma pinsamheter i framtiden. För detta fall har väl inte varit mycket annat än pinsamt?

Sedan läser jag i Aftonbladet om stackars Sophia som varit gravid två gånger utan att veta om det. Hmm… Precis som Aila skriver i sin blogg så är detta omöjligt att tro på och känns mest som ett pinsamt sätt att få uppmärksamhet på. Den som borde skämmas i detta fall är nog dock inte Sophia själv utan hennes mamma som inte vet bättre.

Mycket klagande idag men så blir det ibland när livet känns tungt och sjukan inte ger sig.

26 svar to “Pinsamma Ara och Sophia!”

  1. Victor Says:

    Du har inte så bra koll ser jag, det Ara gjorde var episkt! Vem han tror att han är? Han är en idrottsman som tränat hela sitt liv och när han äntligen känner att han kan stå på toppen av världen så blir han snuvad på det tack vare ett bristande regelverk! Det han gjorde var sanslöst osjälviskt, agerandet var storslaget i den bemärkelsen att han kanske ändrat sporten för seriösa idrottsmän inom brottningen för all framtid. Tänk lite innan du skriver saker, och har du ogenomtänkta åsikter så håll dem för dig själv tills du funderat lite🙂

  2. Anna Rosmark Says:

    Men du, det är ju knappast så att han slängde medaljen i golvet för alla idrottsmäns skull. När han gjorde det så var det säkert enbart en egoistisk handling. Sedan har han säkert velat allas bästa… kanske man kan hoppas… Det finns väl fler än Ara som hamnat i lägen där de känt sig orättvist behandlade men inte slängt ifrån sig en medalj för det.
    Mina åsikter är ibland inte så genomtänkta men i detta fall tycker jag inte det har varit så svårt att ta ställning. Man beter sig inte på det sätt han gjorde, anser jag, när man är på OS och representerar sitt land.

  3. louse Says:

    en mamma kan informera och ge råd m.m men till sist är det ju dottern som väljer vad hon vill göra med sitt liv eller??

  4. Anna Rosmark Says:

    En 16-åring är väl inte myndig har jag för mig… Alltså SKA mamman se till att hon gör rätt saker så långt det går.

  5. Richard Says:

    Du VET alltså att han lade medaljen på golvet av egoistiska skäl? Har du läst intervjuer med honom så vet du att han INTE är den typen av person och han sa väldigt tidigt efter händelsen upprepade gånger att han ville ha till en regeländring för IDROTTENS skull..

    Han gjorde helt rätt, hade du förstått reglerna inom brottningen också så förstår du varför det blev sån reaktion som det blev, det var regelvidrigt!..

    Heja Ara!

  6. Anna Rosmark Says:

    Jag har lyssnat på intervjuer med honom, inte många dock eftersom jag inte gillade att lyssna på honom. Jag har själv idrottat mycket och umgåts i många sådana kretsar och självklart förstår jag att det måste kännas hemskt när man blir felbedömd. Det är dock inte det som stör mig i detta utan att han tog saken i egna händer. Har man gett sig in i leken så får man leken tåla. Domaren dömer. Thats it. Anser man att han bedömt fel så ska man givetvis strida mot det. Man kan dock göra det på olika sätt. Precis som om man tycker att man fått en parkeringsbot av fel anledning, då betalar man den först och bestrider den sedan. Så hade Ara också kunnat gjort så hade det inte sett så illa ut.

  7. my Says:

    att vara en bra mamma har inget med ålder att göra. det handlar om ens inre mognad. vissa 16-åringar och långt mognare än personer som är tio år äldre. det är så olika……

    och även om hon inte var myndig kan inte hennes mamma bestämma åt henne. att tvinga någon till abort är inte rätt sak. en mamma kan också säga till sin dotter att vänta lite med sex men i slutändan är det ändå inte hon som bestämmer.

  8. ChrilleJ Says:

    HUR SKA mamman se till så att hon gör rätt saker?

    Det jag tycker är värst är att tyvärr verkar 16 åringar inte veta hur man trär på kondomer. Kanske mer kondomundervisning i skolan?

  9. Anna Rosmark Says:

    Hej My, Chrille med flera.
    Jag tror ni har missuppfattat mitt lilla inlägg lite. Jag kritiserar inte på något sätt Sophias val att vara mamma. Jag kritiserar det faktum att de går till media om att hon har missat att hon var gravid. Mamman borde veta att detta inte är sannorlikt och mest blir pinsamt för dottern.

  10. Apse Says:

    “Pinsamma Ara och Sophia!”

    Jag håller helt med dig! (Anna R)

  11. Anna Rosmark Says:

    Tack Apse!🙂

  12. emma Says:

    Va roligt att läsa sin (Anna Rosmark) kommentar om att mamman SKA se till att sitt barn gör rätt. Tror du seriöst att hon inte har försökt?
    Min mamma hade jättekämpigt med mig i min tonårstid. Jag hittade alltid sätt att rymma hemifrån på när jag ville gå på fest, hoppade ut genom fönster så hon fick låsa dom, sprang ut bara när hon tittade bort 2 sekunder m.m. Jag hörde inte av mig så hon fick ringa polisen och efetrlysa mig m.m. Detta är absolut inget jag är stolt över idag, och jag ångrar många val jag gjorde som ung (dock är jag ju ung fortfarande) men mamma försökte för allt hon var värd, och jag hittade nya sätt istället.
    Har du barn själv, och i vilken ålder? Är dom äldre och har skött sig prima under alla år har du haft det bra, och är väldigt lyckligt lottad, men alla har det inte som en dans på rosor med bara små törnar här och där, många har det faktiskt så kämpigt så det är obeskrivligt. Sen har vi en vän till familjen som inte gick upp mer än 0,5kg när hon var gravid, och födde sedan en liten pojke i vecka 38. Hade sin mens, mådde inte dåligt och inga tecken alls på graviditet. Att det hänt Sophie två gånger är ju synd, för en graviditet är verkligen underbar att gå igenom.🙂

  13. emma Says:

    Sen kanske jag också ska skriva att står det någonstans att det är mamman eller Sophia som gårr ut till media? Nej.
    Mamman tycker jag i övrigt gör helt rätt som stannar hemma och hjälper sin dotter, det finns väl inget fel i någonting som någon utav dom gör egentligen? :S

  14. Anna Rosmark Says:

    Ok, ännu ett förtydligande. Jag stöttar givetvis Sophia i sin mammaroll och även mamman i sin mammaroll. Det jag ställer mig frågande till är varför man tillåter att media skriver om sitt barn på detta sätt. Självklart är det många som kommenterar det och kanske ger stackars Sophia saker som hon inte behöver. Antar förresten att du inte läst mycket i min blogg eftersom du frågar om jag har barn…

  15. Halmstad Says:

    Hej Anna, jag ville bara säga att det du skriver om Sophia inte är rätt, du dömer någon på förhand men jag klandrar dig inte, det låter otroligt för någon som inte vet vem tjejen egentligen är, men här i halmstad vet många om det och det är faktiskt sant, hon hade ingen aning om att hon var gravid för det syntes inte på henne, inte ens hennes klasskompisar såg det. Det var ingen som märkte något förrän hon var i 8.e månaden ungefär men sen är det ju rätt lätt att sitta framför en dataskärm i en annan stad och blogga om att det är påhittat så jag förstår dig, du vill nå ut till folk men snälla, gör det på rätt sätt istället för att påstå något du absolut inte vet något om🙂 det är helt fel att skriva något påstående om någon även om man TROR att det är osannolikt. Jag säger inte att du vill någon illa,nej absolut inte utan jag säger bara att du kanske ska tänka lite på vad du skriver, sophia kanske läser det du har skrivit och det uppskattas nog inte av henne, precis som du inte hade uppskattat om någon skrev något om dig som inte stämmer.
    Tänk lite på det och ha en fortsatt trevlig dag.

  16. Anna Rosmark Says:

    Jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera detta. Jag har inte påstått mig veta något. Bara sagt att alla som varit gravida vet att det är osannorlikt. Det är ju även stor skillnad på vad andra vet och vad hon själv vet, ellerhur…
    Klart det är bra att hon tar sitt ansvar och är säkert en jättebra mamma. Har absolut inte påstått något annat.
    Men du och även Sophia måste väl förstå att andra som läser artikeln ställer sig frågan just om hur hon kan ha sex och sedan inte alls ha en tanke på att hon kan vara gravid. Speciellt inte andra gången hon blev det. Jag lägger dock inga värderingar i detta heller utan återigen så är det mediaexploateringen jag ifrågasätter. Inte Sophias val att vara mamma.

  17. Sofie Says:

    Förstår verkligen inte varför du tycker att Sophia och hennes mamma ska skämmas för att Sophia fick två barn. Det ska de verkligen inte göra. Jag skulle vara stolt om jag var Sophia som har en mor som faktiskt slutar sitt jobb för att hjälpa henne o inte gör som faktiskt vissa föräldrar kan göra o slänga ut dem på gatan. Tycker du ska skämmas för att du klankar ner på Sophia o hennes mamma för att de tar sig genom det här tillsammans o uppfostrar barnen till två fina barn.

    Sen till Ara. Sluta säg att han slängde medaljen! han la den ner o han gjorde det inte för att han var osjälvisk o trodde att han skulle ha vunnit utanför att det var ett orättvist beslut. Domarna vägrade när ara sa att de borde titta på banden som tydligt visar att det den andra brottaren var utanför mattan. Ara vet att han är tillräkligt duktigt för att vinna os guld o jag skulle gjort detsamma om jag hade blivigt snuvad på guldet för att domarna var mutade.

    skämms Anna..

  18. Nicole Says:

    Jag tycker att du verkar vara rätt så pantad, helt ärligt; jämför du Aras situation med en parkeringsböter? Jo, för det är ju varje dag man tävlar i OS! Han kunde ju bara tagit medaljen och smilat och sen i efterhand ringt till OS-polisen eller till sin mamma och gråtit.. Han är smart, han gjorde det offentligt, öppnade folks ögon och avstod från en medalj som många drömmer om för att han vägrade bli orättvist behandlad..

    Du ger mej bimbo-vibbar.. ´uhh.. hejdå!

  19. Anna Rosmark Says:

    Sista kommentaren från Anna idag blir följande!’

    Jag har inte på något sätt menat att Sophia inte skulle vara en bra mamma. En bra mamma handlar inte om vilken ålder man har utan helt andra saker. Jag har själv fött fyra barn och talar enbart utifrån egna erfarenheter och har absolut inga mandat att VETA någonting.
    Vad jag menade vara att JAG – Anna Rosmark – finner det högst osannorlikt att man kan gå 8 månader utan att märka att man har ett liv i magen. Gör man det så kanske man ska fundera på att skydda sig bättre för att ha mer kontroll på sitt liv.

    Att medverka i en sådan tidning som Aftonbladet är i sig en väldigt vågad sak. Att göra det med den artikeln som Sophia och hennes mamma gjorde tyckte jag var att ta i eftersom den självklart ger många reaktioner. Det måste man vara beredd på.
    Sophia är endast 16 år och därför menade jag att hon troligtvis inte är mogen nog att se konsekvenserna av en sådan artikel och då borde mamman ha tagit sitt ansvar.
    Ingenting har med Sophias mammaroll att göra, absolut ingenting!

    Vad gäller Ara så finns det många åsikter om hans agerande. Kalla mig bimbo om du vill Nicole men tänk på att det kanske säger mer om dig än om mig…

    Tack dock för alla kommentarer. De gör min blogg rikare och mer intressant!🙂

  20. emma Says:

    Nej, jag har inte läst din blogg alls. Såg endast en länk från själva artikeln i aftonbladet, och då sätter jag mig ju och läser om det aktuella så att säga. Så istället kunde ju du bara svarat på frågan. Och sen om hon nu låter media skriva om hennes dotter, är det oansvarigt då menar du? Vart om jag får fråga gör det henne till ”dålig”?
    Det är väl lite roligt att få lite uppmärksamhet, så länge det inte har med negativitet att göra kan jag tycka. Att detta hände henne kan man ju med facit i hand bara skratta åt, för nu är hon ju lycklig och ”Jag har hittat mig själv mer än jag någonsin trodde att man kunde göra” som hon själv uttrycker sig.

  21. Björn Says:

    Intressant att läsa alla dessa kommentarer! Det späder definitivt på min uppfattning att det är väldigt många som har dålig läsförståelse. De allra flesta av kommentarerna behandlar ju påståenden som över huvud taget inte är gjorda. Intressant, som sagt…

    Sedan håller jag inte med dig, Anna, i det du skriver, men det är en annan femma. Det är åtminstone det du VERKLIGEN SKRIVER som jag inte håller med om… 🙂

  22. Ben Says:

    Anna Rosmark, du lever i en pinsam värld och du har inte en aning om vad du snackar om. Du kan inte går runt o tycka att alla är pinsamma och egoistiska, kom ut från din lilla värld och använd hjärnan lite! är det nån som är pinsam så är det du själv. Och va gäller Sophia, vem är du som ska kommentera hennes eller hennes mammas liv ?

  23. Emma Says:

    ”Sophia är endast 16 år och därför menade jag att hon troligtvis inte är mogen nog att se konsekvenserna av en sådan artikel och då borde mamman ha tagit sitt ansvar.”

    Och vad kan dessa konsekvenser tänkas bli, annat än att folk som du sitter hemma och kallar folk du inte vet nånting om som ”pinsamma”? Om du nu är så oroad över vad mamman ska ta för ansvar kanske du ska ta ditt eget? Bara en idé.

  24. Malin Says:

    Har bara ett ytterligare tillägg till dig Anna. Då Sophia är minderårig anser du att hennes mamma ska hålla koll på henne. Men varför nämnar du inte hennes pappa också?
    Båda föräldrar är väl ansvariga för sina barn.
    Sedan är väl pojkvännen också ansvarig för att hon blir gravid. Nu låter detta som ett gnälligt ”feministinlägg” men jag blir faktiskt lite upprörd över att det bara är kvinnorna som diskuteras här och deras ansvar i det hela.

    Imponerad av Sophias mamma som säger upp sig från jobbet för sin dotters skull. Säkerligen hade pappan fått mer beröm om han hade gjort det samma tyvärr.

    Jag kan själv tycka att det verkar osannolikt att missa två graviditeter. En sak om mensen forts och man inte blir så stor, men borde man inte känna sparkarna? Och sedan andra gången kanske man definitivt känner igen situationen, men nu hade hon ju fått p-stav strax efter förlossningen och chansen var extremt liten att bli gravid igen som hon blev om jag förstått det hela rätt (och om hon varit i ärlig i artikeln). Men kanske ska man akta sig för att kritisera så fort utan att veta säkert!

  25. stoffern Says:

    I Ara’s fall skulle jag nog tänka mig att det blev sånt liv då någon gjorde offentlig protest mot förbundet, dvs i media och även han själv.
    Och eftersom han blev lidande över deras felaktigheter och fjantande, så är det nog rätt givet att Aftonbladet b.la skriver ”Aras sköna upprättelse”; för det är det ju..

  26. Sven Says:

    ”Tack dock för alla kommentarer. De gör min blogg rikare och mer intressant!”

    Ja mkt rikare och intressant, får ju dig o verka dum oxå, det är intressant !

Kommentera

