Vart kommer det att kosta mest?

Min politiska intressen ligger inte direkt nära GM och Saab. Jag kan inte mycket om företagssamhet och inte alls något om bilar. Mitt största intresse och engagemang ligger åt det mjukare hållet, dvs vårt gemensamma välfärdssystem, skola, vård och omsorg. Men när något håller på att hända som kommer att slå hårt mot detta som är så viktigt för Sverige (våran välfärdsmodell är världens bästa) så måste kanske även jag reagera.

Om Saab får gå under kommer regeringen att få betala ett politiskt pris för det, särskilt i de delar av landet som drabbas hårdast av arbetslöshet och industridöd. Men regeringen hoppas att priset ska bli lägre om väljarna uppfattar agerandet som omsorg om välfärden.

Vad är det som regeringen ska göra som visar omsorg om välfärden? Ska de, pga de väljer att inte hjälpa Saab, pytsa in mer pengar i välfärden? Knappast. Finns inte mer pengar. I Örebro ska man till och med ta till osthyveln och skära ner hela välfärden med 1 procent. Regeringen vill att väljarna ska tro att det redan finns pengar för kommunerna att använda till de stackars medborgarna som blir utan jobb. Mer pengar till sysselsättning och kommunala investeringar.

Men dessa pengar är ju inget som bara ligger där redan och väntar på en Saab-nedläggning. De pengarna måste komma någonstans ifrån. Från regeringen förslagsvis. Så om regeringen måste tillsätta resurser för att hjälpa dessa människor när Saab skrotas, varför kan de då inte lägga in pengar för att rädda Saab nu?
Jag kan personligen tycka (trots att mina kunskaper inom detta område är ringa) att det kanske inte är så smart att satsa pengar i en verksamhet som inom en snar framtid ändå kommer att gå under men detta handlar mer om medborgarnas, varje anställd individs, liv och välmående.

Att bli av med ett jobb man haft under en lång tid kommer försätta många av dessa människor i en personlig kris. Och vad kostar inte det för välfärden? Vad kostar det att hjälpa dessa människor, både med nytt jobb och även kanske med personlig hälsa? Kanske kraschade familjesituationer som lätt kommer ur personliga kriser? Förflyttning av människor? Mm, mm, mm…

Länkar: Aftonbladet, SvD, DN.

11 svar to “Vart kommer det att kosta mest?”

  1. Micke Says:

    Du måste skoja va? Varför kan inte metall gå in med pengar dom har ju gott om pengar, om inte facket tror på saab så varför ska regeringen göra det då?

  2. Anna Rosmark Says:

    Jag menar inte att regeringen måste tro på Saab. Det fattar jag att de inte gör. Jag skriver att det inte handlar om att tro på bilindustrin utan att ta sitt ansvar och hjälpa arbetarna. Frågan är HUR man bäst gör det. Att inte göra något som regeringen nu gör är inte att ta ansvar.

  3. Peter Says:

    Anna, har du räknat på detta eller sitter du mest och ”tycker”? För de som har räknat på det får inte ekvationen att gå ihop, därav kallsinnet till SAAB…

    Hälsningar

  4. Anna Rosmark Says:

    Vad menar du att jag skulle räknat på? Vilket som vi tjänar mest på? Att låta arbetarna bli arbetslösa och betala för de kostnader som kommer att komma när dessa människor behöver hjälp och stöd eller betala för Saab? Klart jag inte har. Vem skulle kunna räkna ut siffror för detta menar du?
    Sedan vill jag förtydliga att hela min blogg består av ”tyckande”. Det är väl det som är poängen med en blogg?
    Tack för din kommentar dock🙂

  5. Patrik Says:

    Skall staten liksom driva landet tycker du? D.v.s sköta allt åt alla om något blir fel, eller t.o.m i förebyggande syfte så att inget kan få gå fel?

    Visst är det trist när företag går dåligt och måste läggas ner, men om man tänker lite så inser man att det inte finns någon mer rättighet att bli hållen under armarna bara för att man har ett jobb i ett företag som går dåligt, än det finns rättighet att få gratis pengar av något annat skäl. De som friställs blir tillgängliga att jobba med annat. Stödpaket kan vara vettigt om det faktiskt handlar om en kortvarig kris och lönsamhet kan ses i den nära framtiden. Utlåning utan verkliga prospekt att få tillbaka pengarna är bara korkat.

  6. baccusblogg Says:

    Det här kan vara intressant att läsa.

    http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/18/sahlin-och-lofven-vill-kopa-saab-for-svenska-pensionspengar/

  7. Svält - dunderkur mot arbetslösheten « Ett hjärta RÖTT Says:

    […] Ingen ko på isen – vackra bilder och musik, La Montagne – hybris, Veronica Palm om VAB-krångel, Annas Rosblogg – om SAAB och krisen, Badlands Hyena om aktiebolaget […]

  8. Magnus Says:

    ”Så om regeringen måste tillsätta resurser för att hjälpa dessa människor när Saab skrotas, varför kan de då inte lägga in pengar för att rädda Saab nu?”
    – Därför att SAAB behöver minst 5 miljarder av staten för att överleva året, vilket motsvarar 1,2 miljoner per anställd eller drygt 400 000 om man spär ut det till 12 000 som möjligen berörs (underlev. mfl)

    Och de 5 miljarderna hade inte ens ”räddat” SAAB. Snarare hade det blivit nytt år, ännu lägre bilförsäljning och ännu fler miljardsmällar.

    GM försöker pungslå svenska skattebetalare och sossarna försöker ge sken av att det ligger pengar och skräpar i hörnen på Rosenbad.

  9. Josef Boberg Says:

    Magnus,

    Äääntligen en person som har förmågan att beskriva verkligheten som den är ! ! !

    Ifall nu staten skall gå på ”niten” att ge GM = SAAB dessa av wåra skattepengar – så blir mitt tips att istället för att ge dem till bolaget – att fördela dem till var och en av de anställda. Sen är det upp till SAAB = GM att övertyga dom anställda – om det förträffliga i att placera sina pengar i bolaget som aktiekapital. Då får dom ju i vart fall ett utfall av det som nya aktieägare i SAAB – ifall det går bra = förtjänsten stannar i Sverige och beskattas där = på sikt kommer slantarna staten till godo igen.

    En lärdom av varvskrisen på 70-talet
    Hade staten gjort så här då – så hade varje anställd då över en natt blivit mångmiljonärer. Troligast hade då tillräckligt många av de anställda köpt in sig som aktieägare (väldigt många av dom bokstavligt talat ”älskade” sina varv), så att de då mycket livskraftiga delarna av varvsindustrin hade funnits kvar i dags dato – som en basnäring av rang internationellt sett, mest troligt…💡

    Tack vare statens då ”töntiga” slarv med wåra skattepengar – så finns det hart när ingen varvsindustri av internationell betydelse kvar i mitt kära fosterland Sverige i dags dato, tyvärr tyvärr…😥

    Måhända kommer det att vara samma visa med bilindustrin i Sverige om några år – ifall wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElit-Nissars/Selmors GalenPannor för råda – och det får dom väl – eller❓

  10. baccusblogg Says:

    Vad är det för spel som pågår, egentligen?
    http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/21/vad-pagar-pa-saab-bakom-ryggen-pa-regeringen/

  11. Josef Boberg Says:

    BOKTIPS…💡

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: