Utanförskapets återinförande!

Som många gånger tidigare när jag följer en händelse i samhället som jag inte är väl insatt i så känner jag mig en smula naiv när jag hela tiden återkommer till samma tema. Vad har hänt med solidariteten och medmänskligheten?

Borde det inte vara så att man i svåra tider stannar upp lite och ser sig omkring. Finns det någon som jag kan gå samman med för att få hjälp? Finns det andra som jag kan hjälpa för att de ska klara sig bättre? Vem ser till de svaga medborgarna i samhället, dvs de som är arbetslösa eller på väg att bli, de som är sjuka, de som av olika anledningar inte klarar av att ta hand om sig själva.

Ja, en sak är säkert. Inte gör den sittande regeringen det! De håller på att förstöra våran fantastiska välfärd genom olika slags försämringar i de svaga medborgarnas liv. Nu handlar det om IF Metall och deras försök till uppgörelse genom att föreslå lönesänkningar. Till detta kommer höjd a-kasseavgift.

Bakgrunden är ett regeringsbeslut från 2007. Enligt beslutet ska arbetslöshetsavgiften som betalas in till staten bestämmas av hur mycket arbetslöshetsersättning de olika a-kassorna betalar ut. Ju högre arbetslöshet, desto högre avgift till staten.

Det vill säga, de som har det mest otryggt och som riskerar att bli av med jobbet vilket är en hemsk känsla (kan jag tänka mig), ska betala den högsta avgiften. Hur solidariskt låter det? Borde det inte vara tvärtom? Jag som jobbar inom ett yrke där jag kan känna mig ganska trygg borde väl kunna bidra med mer för att hjälpa de otrygga?

En känsla av nedstämdhet och olust fyller mig när jag läser om alla som kommer hamna utanför pga den regering som gick till val på att rädda männsikor bort från just utanförskap…

Läs även Ett hjärta RÖTT.

6 svar to “Utanförskapets återinförande!”

  1. Jonas Sahlin Says:

    Det har inte hänt någonting med solidariteten och medmänskligheten. Det är ingen som hindrar dig som jobbar inom ett yrke där du kan känna mig ganska trygg att bidra med mer för att hjälpa de otrygga. Faktiskt. Det står dig helt fritt. Så, är du solidarisk eller inte?

    Sen innebär inte IF-Metalls uppgörelse några lönesänkningar. Lite lustigt att du skriver så när du rimligen vet att det inte är sant.

  2. Anna Rosmark Says:

    http://www.dn.se/ekonomi/andra-forbund-sager-nej-till-lonesankningar-1.811408
    Vad menar du att det inte handlar om lönesänkningar? Har jag inte läst rätt? Förklara!

    Som vanligt har vi olika syn på individen. Du anser att individen står själv och ska/bör/kan ta eget ansvar. Jag ser alla individer i ett sammanhang och tror/hoppas/anser att vi bör hjälpas åt.

  3. Jonas Sahlin Says:

    ”Det är en permitteringslönelösning, inte en lönesänkning som IF Metall har gått med på, betonar LO:s avtalssekreterare Per Bardh.”

    Läser man lite mer om överenskommelsen så verkar det t.o.m. som att överenskommelsen kan innebära en löneökning såtillvida att arbetstiden kan sänkas mer än med 20 procent men inte ersättningen. Lösningen innebär alltså att man delar på jobben. Väldigt solidariskt.

    Det är väl klart att individen har ett ansvar men jag tror/hoppas/anser också att vi bör hjälpas åt. Saker blir bättre då. Men ingenstans där står det något om tvång. Du vill inte hjälpa andra om inte alla tvingas göra det. Föregå nu med gott exempel och skänk ditt överskott till IF-Metall.

  4. Anna Rosmark Says:

    Ha ha. Vet inte du att politiker bara pratar😉

    Antar att de med detta: “Det är en permitteringslönelösning, inte en lönesänkning som IF Metall har gått med på, betonar LO:s avtalssekreterare Per Bardh.”
    menar att de får ersättning genom utbildning osv men det är än dock en lönesänkning som de kanske inte kan få tillbaka och som påverkar pensionen etc. Utbildning är väl dessutom något som man bör vara motiverad till om det ska vara något bra?

    Jag vet att du säger att timpenningen blir den samma men det anser inte jag har med saken att göra. Alla ska ha rätt till heltid och lönesänkningar borde aldrig komma till tals.

    Har jag någongång använt ordet ”tvång”? Du påstår ofta att jag vill få fram saker genom ”tvång” men jag tror mig aldrig tagit det ordet i min mun (eller hand) när jag diskuterat politik. Det är enbart din tolkning.

  5. Jonas Sahlin Says:

    Eftersom man måste betala skatt och kan sättas i fängelse om man låter bli så är det ett tvång. Sen kan man tycka att det är ett bra tvång men ett tvång är det hursomhelst. Du vill uppenbarligen inte vara solidarisk om inte alla andra tvingas vara det också. Ruskigt egoistiskt.

    Är det inte solidariskt av IF-Metall att gå med på att dela på jobben istället för att vissa ska bli arbetslösa? Är det inte bra om arbetsgivaren i så stor utsträckning som möjligt står för kostnaden?

    När det gäller rätt till heltid så förstår jag inte riktigt hur du menar. Om du har rätt till heltid så måste någon annan vara skyldig att ge dig ett heltidsjobb. Det där får du gärna utveckla lite. Hur stor arbetstiden ska vara är rimligen en förhandlingsfråga. Varför ska den som är anställd ha större rättigheter än den som anställer?

  6. Avslöjad - den nymoderata modellen « Ett hjärta RÖTT Says:

    […] Annas Rosblogg, Röda Malmö, Eva-Lena, La Montagne, Vägen till himmelen, Ekonomikommentarer,Utredarna1, […]

Kommentera

