Yttandefrihet…!

Häromdagen skrev jag ett inlägg om yttrandefrihet. Jag fick väldigt många kommentarer till detta inlägg och insåg ganska snabbt att jag uttryckt mig lite slarvig och ogenomtänkt.

Yttrandefrihet är för mig en mycket viktig rättighet i en demokrati. De som känner mig kan intyga att jag verkligen är en person som för det mesta använder mig av denna rättighet. Inte alltid kanske helt genomtänkt som sagt…hmm…

Att ha en rättighet till något betyder inte nödvändigtvis att man inte jämsides med denna rättighet även har en skyldighet. I detta fall så är skyldigheten reglerad genom andra svenska lagar.

Åsiktsfriheten är obegränsad, medan rätten att fritt uttrycka sin mening medför särskilda skyldigheter och särskilt ansvar. Det fria ordet kan orsaka skada, till exempel genom att upplevas som kränkande, hetsa till diskriminering eller våldshandlingar, eller genom att röja uppgifter som får negativa konsekvenser antingen för enskilda eller för samhället som helhet. Yttrandefriheten har med andra ord vissa gränser.

(Regeringskansliet)

Oavsett om det finns lagar som styr detta eller inte så tycker jag att människan som tänkande och demokratisk varelse (tror jag kan påstå att de flesta anser sig vara det) borde kunna tänka ut när det är lämpligt att använda sig av sin rätt att säga vad man vill och tycker.

Vi ska givetvis vara försiktiga med att genom lag inskränka en frihet som är reglerad genom grundlagen men om denna lag utnyttjas på olika sätt, vad ska vi då göra? Vad ska vi göra för att skydda individen och demokratin?

Den svåra frågan är givetvis vem som ska bestämma vad som är rätt och fel att ha åsikter om. En åsikt är en åsikt, dvs något som inte nödvändigtvis har och heller inte måste ha en sanning som grund. Vem ska kunna ha mandat att säga att en åsikt är fel? Knappast någon och därför är det mycket svårt att lagstifta om detta.

Vad jag har menat och fortfarande menar är att det måste kunna läggas större ansvar på varje individ att ta konsekvenserna för sina åsikter, de får inte förstöra för någon annan. Som någon skrev i kommentarerna till mitt tidigare inlägg:

Självklart får man ha åsikter och vi har åsikts- och yttrandefrihet. Däremot har vi inte (vilket vissa tycks tro) konsekvensfrihet.

Läs gärna några kloka bloggar här –

Kommentera

