Jobba fuskare!!!

Igår var jag på ett diskussionsmöte om sossarnas budget här i Örebro 2010. Vår ledare sa att vi skulle diskutera våra tankar och förslag först och avsluta mötet med att se majoritetens planerade sparbeting för tre år framåt. Hon ville inte börja med att visa dessa och när jag åkte hem två timmar senare förstod varför…

På tre år ska vi spara 3,5-4 procent av hela Örebros budget. Detta innebär tex 25 miljoner på Barn- och utbildning och 20 miljoner på Social välfärd BARA UNDER 2009!! För en som är lite insatt så är dessa siffror helt gigantiska, delvis eftersom det bara kommer vara kvar drygt 6 månader på 2009 när beslutet är fattat.
Under 2010 vill majoriteten att vi ska spara ännu mer och sedan även 2011. Många versamheter kommer urholkas och skolor kommer att läggas ner.

Krisen som vi befinner oss i har bara börjat insåg jag när dessa siffror dök upp framför mig. Jag som har ett fast, ganska tryggt jobb att gå till har hittills känt mig ganska lugn men efter detta möte och med tanke på att jag står inför en separation vilket kommer göra mig till ensamstående mamma till fyra så kunde jag inte känna annat än oro när jag satt i min dyra och bränslekrävande bil på väg hem.

Den statliga skatten har sänkts de senaste åren men till vilken nytta? Kommunerna står nu ändå med en massa arbetslösa medborgare och med sparbeting som inte är av denna värld. Hur tänker regeringen?

De borgerliga partierna ger nu ett rakt besked: det blir inga extra pengar till kommunerna 2009. För att möta lågkonjunkturen får de ett tillskott för nästa år, men det räcker inte för att klara verksamheten utan nedskärningar.

Nej, klart de inte har några pengar att ge till kommunerna. De pengar som nu hade behövts ligger delvis hemma hos den enskilde personen. Inte hos den enskilde som har blivit av med sitt jobb till största del utan hos den som har kvar sitt jobb. För den personen jobbar och SKA belönas mest enligt den borgerliga majoriteten.
Skyll dig själv du som inte har ett jobb.

Sök jobb! För det är väl inge svårt? Vad då kris? DU SKA JOBBA FUSKARE!!!

Länkar: SvD, DN, Aftonbladet,

Ett svar to “Jobba fuskare!!!”

  1. Johan Westerberg Says:

    3-4% på 3 år!? Det är ju ingenting, vad gnäller du om? Snacka om att du har fastnat i din egen ankdamm. Gör som alla andra företag, rationalisera, bli effektivare och blogga mindre!

    Hälsningar
    Johan Westerberg

Kommentera

