Rädsla och misströstan.

Läser dystra siffror i både Aftonbladet och SvD. Mona ligger inte i topp när det gäller förtroende. Inte i topp när det gäller någonting verkar det som.

Jag har varit lite mindre närvarande ett tag i politiken av personliga skäl och känner hur jag snabbt tappar min insyn och uppdatering. Det händer saker och det är väldigt svårt att hänga med om man inte ständigt läser tidningar och följer bloggar.

Nu har det rasat för mitt parti, Mona är mindre poppis än någonsin och väldigt få jag pratar med verkar ha någon tilltro till att det kommer bli regeringsskifte nästa år.

Det känns tungt men tyvärr ganska förståeligt. Det är en enorm kris i Sverige och regeringen får mycket kritik för att de inte gör tillräckligt. Kritiken kommer från oss i opposition och vi påstår oss ha receptet för hur krisen ska hanteras. Därför tror vi också att alla borde förstå och vilja rösta på oss.

Men människor är inte så lättköpta. Det tror inte blint på det som sägs utan vill se aktiva handlingar. Regeringen gör kanske inte det vi vill att de ska göra men de gör något vilket folk ser som kreativitet.

Mona visar inte det ledarskap som befolkningen behöver i kristider och det kanske ingen skulle kunna gjort. Att sitta i opposition är ju just att inte kunna bestämma. Jag tror dock att hon skulle kunna ta mer strid för det partiet tror på och då menar jag inte sakfrågor utan ideologin som verkar helt bortglömd…

Min lilla frånvaro som påverkat min insyn i politiken så mycket tyder även på att vi måste vara mer tydliga och visa oss ännu mer än vi gör. Om jag som relativt aktiv fritidspolitiker så lätt tappar insynen så måste det vara omöjligt för en oinvigd att ha den.

”>

Kommentera

