Prioritera rätt.

Krisen bara blir värre och värre. Nedskärningarna haglar och lärare får sparken i alla kommuner. Vad är det då skolministern lägger krut på? Jo, ELITKLASSER!

När alla måste spara och göra sitt bästa för att härda ut denna kris så känns det väldigt osolidariskt att lägga resurser på de elever som faktiskt redan klarar sig bra.
Självklart så har alla elever rätt att utvecklas på sin nivå men alla måste vägas mot varandra när det är kris i kassan och det måste vara mest rätt att man börjar i den ände där det är mest behov, dvs men de elever som inte når upp till målen. För så länge som inte alla gör det så har vi ju misslyckats med elevernas grundläggande rättigheter.

Länkar: SvD, Aftonbladet, spara,

9 svar to “Prioritera rätt.”

  1. Jonas Sahlin Says:

    Vad jag förstår av artikeln i aftonbladet så handlar det om att förbudet mot teoretiska antagningsprov till gymnasieskolan tas bort i den nya skollagen. Du får väldigt gärna förklara hur du kopplar det till kommunernas skolbudgetar.

  2. Anna Rosmark Says:

    Om det tillåts att ha sådana prov så kommer många skolor inte kunna stå emot de föräldrar som vill ha elitklasser pga att deras barn ska slippa samsas och dela med sig till de ”svagare” eleverna.
    De kommunala skolbudgetarna kommer påverkas på det sättet att föräldrar kommer kunna kräva att det ska läggas mer resurser på de elever som redan klarar sig bra istället för de som inte når upp till målen. Du vet att det oftast inte är de starkaste elevernas försäldrar som skriker högst…

  3. Pingu Says:

    Anser du isåfall att skolpolitikerna ska lägga resurser på idrottsgymnasier eller musikskolor? Ska man satsa resurser på de som är duktiga på att sjunga eller spela gitarr eller istället satsa pengarna på att så många som möjligt kan ta ut bluestolvan på gitarr och klara Broder Jakob på blockflöjt?

  4. Anna Rosmark Says:

    Vi ska satsa pengar på att alla elever ska klara målen i nian först och främst.

  5. Ingemar Says:

    Vi har redan elitklasser sedan många år i Sverige. I idrott. Och musik.

    Varför är det annorlunda om man är duktig på matematik? Alla elever ska väl få möjlighet att få utveckla sin begåvning.

    Svensk skola har för övrigt stora resurser jämfört med de flesta andra länder, mätt i antal kronor per elef. Det är alltså inte pengarna som är den svenska skolans problem, utan snarare att det finns ett grundmurat utbildningsförakt bland många svenska politiker som speciellt drabbar barn som inte kommer från hem med studietradition.

    Jag blir förbannad när (s) sviker arbetarbarnen genom att utarma skolan.

    Det borde vara bra vänsterpolitik att satsa på skolan och ställa krav på att eleverna lär sig något. Men istället är det Alliansen som driver skolfrågorna. Sossarna går med rumpan före in i framtiden och försöker låtsas att skolan är bra och att inget behöver göras. Det är skamligt.

  6. Anna Rosmark Says:

    För det första. Jag vet att det finns elitklasser, har själv gått på orienteringsgymnasie. Eftersom jag dessutom är lärare så anser jag ABSOLUT att alla elever ska få det de behöver i skolan. Nu pratade jag dock om hur det måste vara i kristider.
    För det andra så sviker inte socialdemokraterna någon, speciellt inte de unga och/eller svaga. Detta är bara en myt hos de borgerliga partierna.
    Det finns mycket att göra i skolan, tex så anser jag personligen att det är lärare och skolledare som ska kontrolleras mer. Nu tänker regeringen att det är eleverna som ska kontrolleras vilket jag anser vara helt galet. Att dessutom stödja segregering genom att stödja elitklasser i alla ämnen är om möjligt ännu mer galet…

  7. Pingu Says:

    Men om man har orienteringsgymnasier så leder väl det till att elever segregeras – orienteringsbegåvade elever har sina skolor och orienteringssvaga går på andra skolor? Ska orienteringsgymnasier tillåtas så länge det finns elever som lämnar grundskolan utan att kunna läsa en karta eller känna igen en orange-vit kontroll?

  8. Anna Rosmark Says:

    Nej, jag tycker inte att profiler av något slag är bra. Alla resurser borde satsas på att alla elever på ett individuellt sätt klarar att uppnå målen. Det kan vara så att man behöver ha ”morötter” för att klara av att hålla motivationen uppe men dessa ”morötter” ska vara individuella och anpassas efter de föhållanden som gäller just då.

  9. Anders Says:

    Hej Anna.

    Det som alla inte klarar av att lära sig, det bör ingen få lära sig, sa en dansk socialdemokratisk undervisningsminister.

    Det verkar som du instämmer.

    —–

    Äppelviksskolan, Bromma får 1.600 kronor per elev i tilläggsanslag per år.

    Rinkebyskolan, Rinkeby får 47.900 kronor per elev i tilläggsanslag per år.

    (källa DN)

    Mot bakgrund av denna EXTREMA snedfördelning med trettio (30) gånger (!) mer i tilläggssanslag till mindre studiebegåvade elever – en resurssnedfördelning som socialdemokraterna har skapat (och som den borgeliga regeringen övertagit) – så är det besynnerligt att du oroar dig för, att man i Sverige skulle satsa på studiebegåvade elever.

    —–

    A propos prioriteringar:

    Socialdemokraterna i Södertälje prioriterar så här:

    ”Alla verksamheter förutom socialbidrag får besparingskrav på 1,5 procent. ..

    – Vi måste spara in på andra verksamheter för att ha råd att betala ut socialbidrag, säger Anders Lago.”

    (källa LT)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: