Framtiden öppen!

Regeringens betygshets och testande har jag skrivit om tidigare. Magister Björklund tror att allt går att lösa med kontroll vilket kanske är rätt, jag är själv en riktig kontrollfreak. Det han inte tänker på och som de flesta borgare (enligt min erfarenhet) inte tänker på är att det är människor vi talar om och att inga människor är stöpta i samma form. Det går inte att vara enbart teoretisk och se till vad som BORDE fungera utan man måste se till varje individ.
Detta borde en skolminister vara införstådd med och många gånger när jag lyssnat på Björklund så har jag blivit mörkrädd…

Nu verkar det dock som att något hänt. Har han börjat lyssna på de som finns i verkligheten? Elever som går i år 9 är i de flesta fall inte alls mogna nog att ta beslut som påverkar hela deras framtid. Ett gymnasieval kan vara ett sådant val. Regeringens gymnasiepolitik har varit farlig eftersom om eleverna valde en yrkesutbildning där det inte ställdes krav på betygen så fanns det nästan ingen möjlighet för dem att sedan byta till en mer teoretisk utbildning.

Idag läser jag att Björklund har ändrat sig och vill att det ska vara vissa betygskrav. Undrar vad som fått honom att ändra sig? Kan det vara verkligheten? Kanske några sossar som påverkat honom? Hmm…gud förbarme…att erkänna det vore ju som att svära i kyrkan!
Spelar ingen roll tycker jag dock. Det viktigaste är att det är en mycket bra sak för de som faktiskt påverkas, dvs eleverna som kommer att leva i vår framtid!

Ett svar to “Framtiden öppen!”

  1. Kunskap och trygghet måste vara kännetecknen för den svenska skolan « Kent Persson (m) blogg Says:

    […] Bloggar: MinaModerataKarameller och AnnasRosblogg […]

Kommentera

