Vem är snurrig…?

DSC00521Fick mitt nya pass idag. Trevligt. Beviset på att jag ska ut och resa lite. Först till Estland för att prata entreprenörskap och sedan underbar semester till Gran Canaria.

Läser idag i DN om partiledardebatten och Mona Sahlins varnande om ökade klyftor. Igår hade jag ett samtal med en moderat om utanförskapet och att det känns som att moderaterna inte riktigt vill kännas vid detta begrepp längre.
Intressant…. Var inte det ett begrepp som just borgarna skapade inför förra valet för att locka väljare? Nu är det inte riktigt något de vill stå för vilket är helt förståerligt med tanke på vad Mona säger;

– Utanförskapet har ökat med 70 000 personer. Och vi har fått en ny grupp: de försäkringslösa. Regeringen planerar för fem miljarder kronor i ökade socialbidragskostnader. Hur var det nu? Var det fler jobb eller fler i utanförskapet som regeringen lovade?

Jag undrar hur medvetna den icke-politikst aktive svensken är om vad skattesänkningar egentligen innebär? Jag har svårt att förstå att man tror att man kan betala mindre skatt och sedan få lika stor kaka? För hur var det nu… Äter man upp kakan… Hmm….

Jag vill inte på något sätt påstå att medborgarna är dumma utan jag menar att regeringen inte alls tar sitt ansvar och förklarar detta för medborgarna utan enbart ser till sitt eget bästa. I början av mandatperioden pratade de om att låginkomsttagare skulle få 1000 kr mer i plånboken varje månad och jobben skulle öka. Nu helt plötsligt står många fler i behov av försörjningsstöd (socialbidrag) och fler än på väldigt länge är UTAN jobb. Konstigt tycker jag att någon överhuvudtaget tycker att regeringen har lyckats…

Jag tycker det är väldigt intressant att läsa i tex Kent Perssons (m) blogg detta;

Återigen blev det tydligt att alliansen har en politik och en idé vad man vill göra med Sverige. Alliansen vill återupprätta arbetslinjen. Det ska löna sig att arbeta. Men det är viktigare än så med arbete. Det var genom arbete, inte bidrag, som den svenska välfärden byggdes upp. Därför är det viktigt att återupprätta arbetslinjen.

Vilken verklighet befinner han sig? Eller är det jag som befinner mig i en konstig verklighet? Idag känner jag mig rätt snurrig…


Även i SvD

Ett svar to “Vem är snurrig…?”

  1. Gran Canaria Semester Says:

    Trevlig semester!

Kommentera

