Engagemang tack!

Förtroendet för politiker är och har nog nästan alltid varit relativt lågt. Många har åsikter om vad politiker gör, vad de borde göra men framförallt det de INTE gör.

Läser idag i SvD om att det är oväntat lågt stöd för de rödgröna just nu med tanke på hur mycket kritik det är på Alliansen med anledning av sjukförsäkringens brister. Många som nu är sjuka försäkras ut och tvingas ansöka om försörjningsstöd eller börja arbeta trots att de inte borde. Stödet för oppositionen är ändå inte speciellt högt och det verkar bero på tidigare erfarenheter.

Kanske är det rätt av medborgarna att vara kritiska. Kanske har de allt för ofta blivit besvikan på regeringen som oftast varit rödgrön. Men det jag undrar är vad det är som gör så många så bittra. Vad är det som gör att gemene man inte vill tro och inte vill se ljusningen i tunneln? Är det bättre att vara negativ och klaga?

Jag frågar ofta det som klagar på politiker om det själva har provat att engagera sig eller om de överhuvudtaget har läst på så de vet vad de pratar om. Oftast hittar de då ursäkter som tex ”Vad är det för mening att engagera sig? Det blir ju ingen skillnad ändå.” eller ”Det finns inget vettigt parti att engagera sig i” eller ”Vem har tid med det?”

Jag är frånskiljd fyrbarnsmamma. Jag jobbar heltid och har fullt upp med att få livet att gå ihop. Ändå engagerar jag mig. Jag gör det så gott JAG kan. Ingen säger att jag måste göra det mer eller mindre än så. Ingen kräver något. Jag gör det för att jag vill göra en skillnad och utveckla samhället. Om jag inte gör något anser jag att jag inte heller har någon rätt att klaga. Den rätten får man genom att engagera sig även om engagemanget endast handlar om att vara påläst. Hur kan man klaga när man inte har fakta?

Fram för engagemang. Känner man att man inte vet hur eller inte tror sig klara av så kan man faktiskt be om hjälp. Vi som är engagerade vet att det går för alla har möjlighet att engagera sig på sitt lilla eller stora vis!

11 svar to “Engagemang tack!”

  1. elisabeth Says:

    God Morgon

    Jag tror att Ni har svårt att engagera sig i något överhuvudtaget – det att fatta ett beslut och göra något inte bara för sig själv utan även för andra ?
    Nej – så gör man inte i Sverige. Det man inte blandar sig i behöver man inte heller dra sig ut. Ofta undrar jag om Ni är rädda för att öppna munnen och säga vad Ni verkligen tycker ?
    Det är inte alls så svårt att hitta fuksare inom socialförsäkringar. Inte heller bland skatteregler. Men det är kanske så att Ni inte vill ( är egenlitligen rädda) öppet visa alla dessa som fuskar i samhälle ? Det är bättre att ” någon” annan håller yxa i handen. Inte ska väl jag anfalla och bli allmän betraktat som konfliktskapare
    Inom socialförsäkringar. Jag t ror vi alla ska ha kvar tillit till läkarna. Jag tror där finns kvar både etik och yrkesmoral. En läkare som ska bota min ohälsa sjukskriver mig inte när han/hon vet att egentligen skulle jag kunna arbeta. Men om han/hon gör det – jag menar vill att jag ska avstå från arbete ett tag – ifrågasätt honom/henne inte. Fast konstigt nog även denna gruppen ( läkarna) är inte alls måna om sitt yreksstollheten och protesterar inte så effektivt när både medier och de som anser sig representera samhälle misskrediterar deras medicinska kunskaper. En handläggare på en statligt myndighet utan någon alls vare sig erfarenhet eller medicinsk utbildning, vet bättre än en läkare om en sjukmänniska skulle kunna ta sig till jobbet och utföra arbete där. Och myndigheten vill att jag ska lite mer på den outbildade administratör än jag litar på min läkare ? Nej – det gör jag inte. Och protesterar emot att min läkare behandlas på detta viset. Men det gör inte min läkare. Han/hon är tyst och accepterar.

  2. Anna Rosmark Says:

    Mycket bra skrivet Elisabet! Jag håller helt med dig. Bredvid läkare kan du ställa lärare som behandlas på samma vis och som inte häller står upp för sin sak och därmed binder ris åt sin egen rygg. Frågan är hur man vänder denna trend?

  3. elisabeth Says:

    Helsingborg 2009 12 29
    Jag pratade en gång med en engelsk socionom och hon i en stund när jag själv tappade lust att ” sträva” för mitt och var trött på en omfattande allmän motstånd, hade sagt att jag måste skilja på myndigheterna och individen som jobbar där. Det största hoppet finns säkert kvar och den finns bland vanliga människor. Folk individuellt kan fortfarande tänka självständning och kreativt och då är man kanske mer empatisk för andra samtidigt även för sig själv. Men det är i gruppen som det är svart att säga upp sitt – rädslan av att vara avvikande. Det är bättre att säga igen alls ?
    Men jag tror inte man mår bra av att inte våga säga emot ? Speciellt här i Sverige. Det handlar inte om livet. Det kan kanske handlar om att ev missa jobbet, ha lite mindre pengar och då bli betraktad som misslyckad.

  4. soli01 Says:

    Ett ovanligt balanserat blogginägg för att komma från en socialdemokrat!

    Det är faktiskt välgörande för debatten. Vi har de politiker vi förtjänar och vi har själva valt dessa. Det är mycket lätt att man allt för generellt förkastar många förslag som i slutändanen faktiskt är bra för vårt land. Jag tänker på jobbpolitiken. Har säkert sina brister, men det visar sig säkert längre fram. Det gäller ju för poliitikerna att faktiskt pröva sig fram då svaret inte är helt klart men ambitionen att åstadkomma en förändring till det bättre finns säkert där. De måste se mera långsiktitgt och det ansvaret har de fått mandat för.

  5. Anna Rosmark Says:

    Bra kommentar soli01!
    Jag pratar ständigt om samarbete när jag är med i diverse politika forum. Allt för ofta känner jag den olust och irritation som genomsyrar partierna och det är framförallt över blockgränserna.
    Jag som relativt ny i politiken (började precis efter förra valet) förstår inte vad denna bitterhet ska tjäna till. Många säger till mig tex att ”det är ju ditt parti som sett till att skolan är som den är”. Det är kanske till viss del sant men det är ju inte JAG som sett till att det är så mer än att jag röstat på rött parti. JAG gör just nu det JAG kan och hoppas på människor att de gör samma sak.

    Som jag skrev i inlägget så ser det tyvärr väldigt mörkt ut när medborgarna varken tror på majoriteten eller oppositionen och det är där vi måste börja. Hur får vi medborgarna att förstå det jag skrev och det du skrev, dvs att det är de själva som valt de som sitter och bestämmer och är vi inte nöjda så har vi all rätt att själva engagera oss för utveckling och förändring.

  6. elisabeth Says:

    Hej Anna och soli

    Jag själv tror att min tillit är slut och eftersom jag är denna medborgare som borde engagera sig och lita på att nya politiker jag väljer ska faktiskt göra mer för att min röst och det jag vill säga ska betyda något – så erkänner jag att jag inte litar på vare sig nya eller gamla politiker. Sorry Anna – även om jag skulle gärna ha hoppet kvar att Du just Du ska göra det bästa jobbet för att representera väljarna. En norsk professor inom sociologi skrev i Läkarnastidning – kan vara för 2 år sedan om att tillit är universums nödvändiga klister. Utan tillit funkar inte samhälle. Eller funkar dåligt. Jag själv kan tänka mig att en förlorad tillit kommer inte tillbaka så lätt. Det kan ta år och kanske en ny generation – jag vet inte. Det måste nog komma från det Ni kallar i Sverige gräsrötter. I alla fall med alla mina bekymmer och tråkigheter jag utsätts som medborgare dagligen litar jag mer på ” vanlig” folk och deras kanske infödda egenskaper att ställa upp och hjälpa andra än på tex myndighetens lagstadgade serviskänsla. Tyvärr inkl politiker som är så himla rädda, beroende av alla tjänstemän – både inom myndigheter och andra organisationer.

  7. soli01 Says:

    Anna – hur förhåller du dig till Sverigedemokraterna? Är det ett parti du tycker inte skulle finnas? Jag är en gammal moderat och det skäms jag inte för. Har dessutom varit med mycket länge – kanske för länge.🙂
    Nu har vi tydligen fått ett nytt parti på halsen och då tycker jag vi bör uppträda mot nämnda parti på ett mera demokratiskt sätt.
    Vad kan vi vinna på detta som nu sker i samtliga etablerade partier att man ska bojkotta nämnda parti. Kommer de in i riksdagen så har de i alla fall ett ganska stort röstetal bakom sig. Jag tillhör de människor som läser på och jag har konstaterat att mycket i deras partiprogram kan jag helt instämma i bl a när det gäller fattigpensonärernas situation gentemot invandrarna och deras bidrag. Finns belägg för att de som kommer hit har mycket mera i bidrag än nämnda grupp.
    Hur ser en socialdemokrat på denna orättvisa behandling – det är ju inget nytt detta? Har pågått även före förra valet.

  8. Anna Rosmark Says:

    Min inställning alltid är att för att vara med i en demokrati så bör man vara demokratisk. Det anser inte jag att Sverigedemokraterna är. De anser inte att alla är lika värda och har samma rättigheter och skyldigheter. De anser att invandrare ska assimileras, dvs försvinna i den ”svenska” kulturen. Vad nu den är…
    Att så många röstar på dem tror jag (hoppas jag) beror på oförstånd och att de inte egentligen vet vad SD står för.

    Vet du vad invandrare får för bidrag? Jag sitter i en socialnämnd som har hand om försörjningsstöd. De bidrag som delas ut är inga lyxbidrag utan räcker till det absolut nödvändigaste. Ingen vill leva på det sättet och jag räknar med att de som gör det inte har valt det själva. Detta gäller för både nya svenska och ”gamla”…hmm.. svenska som svenskar…

    Pensionärer har det många gånger svårt idag och det kan inte skyllas på socialdemokraterna enbart. Kanske kan skyllas på gemene mans egoism och ovilja att hjälpa. Du kan fråga nästan vem som helst om de vill betala mer skatt för att hjälpa pensionärer, skolan, vården etc etc som det anser vara dåligt men det kommer inte vilja det. jag lovar…

    Återigen så anser jag att det stora problemet är medborgaren svårigheter och ovilja med att tror sig kunna hjälpa till. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

    Moderater har en konstig syn på hur en välfärd ska formas som enbart handlar om frihet.
    Jag och alla sossar vill också ha frihet men inte på någon annans bekostnad.
    Lite smörig sossepolitik där…hehe

  9. soli01 Says:

    Anna – ok jag har länkar till detta, men avstår den delen nu. Det är allmänt känt att när det gäller fattigpensonärerna har de inte lika mycket som våra invandrare. Bara att kolla detta!
    När det gäller sverigedemokraterna så hade jag nästan räknat med detta svar. Läs deras partiprogram och se att det mesta kan även socialdemokrater, moderater, ja alla partier ställa upp på .Vi har en del som gäller invandrarpolitiken och om man ska tro på vad de säger – inte allt väl – kan man se en rädsla om invandringen blir för stor i förhållande till Sveriges egen befolkning. De vill kraftigt begränsa invandrigen och det är inte helt fel om vi nu tar en paus och tänker till!
    Jag får tacka för intresset och önskar alla här Ett G

  10. soli01 Says:

    Nu krånglade det tydligen: Ett Gott Nytt År till Anna och Ni alla övriga kommentatorer.

  11. politikerlilith Says:

    Bara för att stödet för de rödgröna inte är lika stort som man skulle kunna tro med tanke på det mediautrymme som man har fått pga. kritiken mot Alliansens politik betyder det ju inte med automatik att engagemang saknas. Det kan ju vara så att många såg brister med det tidigare systemet och anser att mycket av det som Alliansen har infört är bra.

Kommentera

