Jämställdhet??

Bloggar sällan nu mera men efter att ha läst SvD idag om att Burka förväntas förbjudas i Belgien så kan jag inte låta bli.

Fy och usch säger jag åt detta odemokratiska och gammalmodiga sätt att se på kvinnor. Kan de inte bestämma detta själva?? Ska staten gå in och bestämma åt dem? Antar att den Belgiska staten ska ”hjälpa” kvinnor bort från Burkan men synen på jämställdhet och kvinnors makt gör mig spyfärdig!

Läs gärna Benny Lindholms bloggpost. Mycket bra skrivet!

4 svar to “Jämställdhet??”

  1. Bengt held Says:

    Hej!

    Är du för sexköpslagen? Både den lagen och lagar mot burka har som ideologi att vissa kvinnor inte vet sitt eget bästa. Sexköpsdebatten är också sanslöst heteronormativ efterom den oftast osynliggör män som säljer sex trots att rapporter visat att högre andel av tonårspojkar än tonårsflickor sålt sex.

    Att vara politiker handlar inte främst om att vara politiskt korrekt utan om att vara konsekvent.

    Ingen sansad människa låtsas väl som att prostitution är som vilket yrke som helst. Men sexsäljarna själva hatar ofta lagen. Men de kanske vi ska strunta i? Ungefär som de kvinnor som klär sig i burka? Vi som är ”normala” har ju rätt att avgöra och förbjuda saker för deras eget bästa eller?

    Bengt

  2. Anna Rosmark Says:

    Nu har du nog missförstått mig. Det jag sätter mig emot är inte att man protesterar emót just Burkan. Jag tycker att Burkan i sig är förskräcklig och hoppas att kvinnor inte använder den för sitt eget bästa. Precis som jag anser att kvinnor (och män) inte säljer sex och att de inte gör det för sitt eget bästa.

    Jag är till viss del politiker och jag försöker lära mig att vara konsekvent även om det är svårt. Jämställdhet är dock något som jag jobbar med i mitt yrke och har det senaste året utbildat mig en del i vad jämställdhet betyder och innebär.

    Inga män förbjuds använda någon form av kläder. Det ska inte heller kvinnor behöva förbjudas göra. Så länge vi gör skillnad på vad kvinnor och män klarar av att bestämma själva så är det lång väg kvar till jämställdhet. Jag tror, vet ej, att det är just detta som gör att de som säljer sex ställer sig emot sexköpslagen. De vill bestämma själva vad de gör med sin kropp.

    Vi har lagar som bestämmer att vi inte får kränka, misshandla osv. Följs inte dessa lagar som handlar om männsikors lika värde och lika rättigheter så måste vi jobba med det. Inte införa nya lagar som motsätter sig de andra lagarna vilket jag anser att Burka-förbudet gör. Det kränker kvinnan genom att säga att hon inte kan bestämma själv!

  3. Bengt Held Says:

    Anna.

    Jag ska förtydliga att jag håller med dig i sak, förbud mot burka är fel trots att användandet av klädesplagget är problematiskt.

    Men varför skulle Belgiens planerade lag vara värre än sexköpslag. Båda lagarna motiveras av att värna jämställdhet och skydda en grupp kvinnor, att de inte vet sitt eget bästa.

    Har du någonsin resonerat om VARFÖR en del kvinnor bär slöja och burka. Jo, för att skydda sig mot ”mäns blickar” vilket i sig är heteronormativt. Och varför är det inte några män som har slöja och burka för att undvika bli ”sexualiserade”?

    Det här är en typ av patriarkala kläder som borde problamtisera av samma orsak som filmer där kvinnor är lättklädda och män helt påklädda. Det betyder inte att vi ska förbjuda det utan – problematisera.

    Bengt

  4. Bengt Held Says:

    Ska förtydliga att jag vet att du problematiserade burkan, men många andra gör det tyvärr inte i debatten.

    Bengt

Kommentera

