Lika vård!


Sitter och funderar över livet. Länge sedan jag bloggade. Känns inte lika spännande längre. Vet inte varför, kanske har livet på något sätt kommit ifatt mig och jag inser att jag måste prioritera bort saker. Har nog aldrig gjort det. Har gjort ALLT jag velat och därmed kanske inte gjort allt till fullo..

Igår var jag på USÖ med en lite sjuk dotter. Feber utan andra symtom, femte dagen… Blev ivägskickad från vårdcentralen. Läkaren på USÖ hittar inget. Ser frågande ut. Jag informerar då om en annan flicka som för några år sedan hade lunginflammation som upptäcktes först efter ett ihärdigt letande och en lungröntgen. Det går en halvtimma och sedan får vi veta att en lungröntgen är beställd.

Spännande! Man åker till ett universitetssjukhus och får beställa själv det som ska göras! Då jag läser i dagens SvD om hur blocken har olika åsikter om vad skillnaderna i vården beror på så inser jag, efter gårdagens händelse, hur rätt Ylva Johansson har. Det är en klassfråga! Hade min dotter fått en lungröntgen om inte jag pratat om det? Hade de istället avvaktat ett tag eller? Krävs det att man minns svåra ord? Krävs det att man kan svenska?

Nu hade inte dottern något fel i lungorna utan lite halsbacilusker men besöket gav upphov till ny inspiration för politiskt engagemang hos mig. Vård SKA vara lika för alla. Något annat kan inte vara ok i ett modernt och rikt samhälle som ändå Sverige är en del av!

2 svar to “Lika vård!”

  1. Christel Hedberg Says:

    Tack för en bra blogg!

    ”Hade min dotter fått en lungröntgen om inte jag pratat om det? Hade de istället avvaktat ett tag eller? Krävs det att man minns svåra ord? Krävs det att man kan svenska”?

    ”Vård SKA vara lika för alla. Något annat kan inte vara ok i ett modernt och rikt samhälle som ändå Sverige är en del av”!

    Alltför många hade åkt hem och inte ”stått på sig”, det känns inte ok som det ”fungerar” idag!

  2. Anna Rosmark Says:

    Tack🙂

Kommentera

