Gammalt eller nytt?

Jag bloggar sällan eller aldrig numera. Känner inte att det finns någon riktig vits med det och det tar rätt mycket tid om man ska göra det på ett intressant sätt.
Imorse när jag satt i bilen efter att ha kört en dotter till handbollssamling fick jag dock en känsla av att något måste jag göra för att visa mitt deltagande i politikervärlden. För även om jag har satt mitt aktiva engagemang i träda pga familjen så brinner mitt röda hjärta konstant.

Ny partiledare. En man som inte var kändis hos andra än de mest aktiva politikerna. Så var det, jag tycker mig kunnat räkna mig till de något mer aktiva och visste ändå ingenting om honom. Socialdemokraterna gjorde ett hemskt val 2010, det verkade saknas respekt för den person som skulle symbolisera partiet och gamla väljare svek. S pratar mycket om jämlikhet och jämställdhet och klappar sig för bröstet för att man har varannan damernas. Min undran är om det räcker? Uppenbart inte. Jag tror att gemene man är mer krävande än så. Mer krävande än att det räcker med att viktiga bitar står skrivet på papper…

Igår träffade jag en man med diagnostiserad ADHD. Det var ett mycket intressant möte som startade flera tankeprocesser hos mig. Han sa sig vara för diagnoser när jag ifrågasatte detta ganska moderna fenomen. Anledningen var dock den samma som alla andra gånger jag fått det förklarat. För att man ska få den hjälp och det stöd man behöver så krävs en diagnos. Detta anser jag vara förskräckligt då det borde räcka att det står skrivet i skollagen att alla elever (i skolan) har rätt till individanpassad undervisning för att uppnå målen. Men det räcker tydligen inte…

Kopplingen till sossepolitiken och Juholt är enkel. Det fungerade inte att enbart prata jämställdhet och att sätta en kvinna i toppen. Det måste till mer än så för att medborgarna ska tro på S. Det måste hända saker och utvecklingsmöjlighet måste synas i realiteten. Juholt må vara man, inte jätteung och inte jättekänd. Han byter ut partitoppen så det ryker om det. Han skiter i om den han sedan sätter in är man eller kvinna. Troligtvis bryr han sig om andra saker. Tex. kvalité, kunnande och kapacitet att skapa den politik som väljarna faktiskt skriker efter. Om sedan socialdemokraterna inte tagit fram en kvinna som klarar av kriterierna kanske inte Juholt ska kritiseras för det. Kanske ska man kritiserar alla medlemmar och rörelsen som sådan som inte varit effektiva nog…

Jag gillar tanken på Juholt. Jag gillar hans raka rör och tydliga budskap. Hans politik är inte konservativ och sliten. Nej, den säger väl faktiskt väldigt mycket om vad socialdemokraterna egentligen står för.

Kommentera

